Tungt.no sier at Girmeta, som er et datterselskap av Girteka Logistics, ble pålagt å betale et samlet beløp på 450.000 kroner (ca. 437.271 SEK) for å ha utført uautorisert kabotasje ved 19 anledninger.
I tungg.no:s punkt av 24. april leser vi at de 19 hendelsene skjedde på norske veier i perioden september 2019 til desember 2021.
spurte aktor at beløpet ville vært 456.000 norske kroner (437.271 SEK), men forsvaret la ned påstand om frifinnelse eller om at selskapet skulle prøves så mildt som mulig.
Dommen var flott betydningen av overtredelsenes enhet og at sanksjonens verdi vil være så høy at den oppnår en forebyggende effekt. Akkurat som i Sverige er mangler i reisedokumentasjonen grunnlaget for mange uautoriserte kabotasjeoperasjoner, også der dokumentene var i orden og transporten var lovlig.
Det var fra staten veiinspektøren som stoppet mannskapet og oppdaget manglene. Eksempelvis var kabotasjetransportene utført etter at 7 dager hadde gått.
Veien til påtale var beheftet med noen vanskeligheter da begjæringen ble rettet til feil selskap, i dette tilfellet selskapets norskregistrerte avdeling. Dette er rettet og rettsforhandlingene kan starte mellom 7. og 9. mars 2023.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»