Deutsche Bahn (DB) startet sin virksomhet på den nye Hamburg-Ottensen S-Bahn-stasjon tidligere denne måneden. Hamburg S-Bahn-passasjerer kan nå ta linjene S1 og S11 i retning Hamburg lufthavn, Poppenbüttel og Wedel.
Den nye stasjonen på Bahrenfelder Straße mellom Altona og Bahrenfeld er den 70. stasjonen i Hamburg S-Bahn-nettverk. Totalt ble det investert 43,6 millioner euro i den nye stasjonen.
– Den nye Ottensen S-Bahn-stasjon gir et viktig bidrag til trafikktransformasjonen i Hamburg, sier Anjes Tjarks, senator for transport og mobilitet.
Ifølge henne forbinder linjen distriktene Bahrenfeld og Ottensen enda bedre med vårt jernbanenett. Rundt 5000 passasjerer vil bruke stasjonen hver dag.
Viktig tegn
Potensialet i nedslagsfeltet er til og med rundt 11 000 brukere. Ferdigstillelsen av jernbanestasjonen er også et viktig tegn gitt suksessen til Deutschlandticket:
– Etterspørselen etter god kollektivtrafikk øker betydelig, noe som gjør det mulig. Desto viktigere er det å utvide utvalget her. Ottensen er den første av 36 nye stasjoner vi skal bygge i løpet av de neste 20 årene, påpeker Bärbel Aissen, leder for den nordlige regionale avdelingen til DB Station&Service AG.
– Å bygge en slik stasjon mens S-banen er i drift er en utfordring. Vi har naturligvis holdt trafikkstenginger på et minimum for passasjerer. Vi måtte også slite med materielle flaskehalser og leveringsproblemer i bransjen. Desto viktigere er det at vi nå også gir bevegelseshemmede passasjerer tilgang til stasjonen helt fra starten, sier Aissen.
Plass for den nye plattformen
Den nye S-Bahn-stasjonen er barrierefri og kan nås med heis fra Bahrenfelder Straße. Byggemannskapet ble tvunget til å gjøre omfattende endringer i banesystemet og renovere stasjonens tekniske anlegg. Forankringene til jernbanebroen på Bahrenfelder Straße ble tilpasset og en overbygning flyttet for å få plass til den nye plattformen mellom sporene.
Raimund Brodehl, administrerende direktør i hvv:
– Den nye togstasjonen forbedrer ikke bare forbindelsen til hurtigbane for innbyggerne, men også for transittpassasjerer, spesielt med MetroBus linje 2 til Schenefeld. Vi skaper også en direkte forbindelse.» for besøkende til de kulturelle tilbudene i nabolaget, som Thalia Theatre på Gaußstrasse.»
Den andre inngangen til stasjonen i den vestlige enden av plattformen er fortsatt under bygging. Siden høsten har passasjerer kunnet nå plattformen direkte fra Gaussstrasse og Thomasstrasse. Byggingen av stasjonen startet i 2019. Åpningen av stasjonen ble forsinket blant annet på grunn av koronapandemien og i senere tid på grunn av forsyningsproblemer.
Pressemelding: Deutsche Bahn
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»