De fleste ønsker og trenger å oppleve at de jobber med noe meningsfylt. Men hva som får oss til å føle oss meningsfulle på jobben er ikke lett å finne ut av.
Som har studert det nøye er Maria Boström, doktor i medisin i folkehelse og samfunnsmedisin ved Gøteborgs universitet. For noen år siden intervjuet hun unge voksne om hvordan de så på deres evne til å jobbe.
«Det handler om balanse»
– Det handler om å balansere formuen du har i form av helse, kompetanse og erfaring – og kravene du har til deg selv på jobben. Hvis de samsvarer, er det mer sannsynlig at du føler deg meningsfull i arbeidet ditt.
Mange i studien tok opp de samme spørsmålene, uavhengig av yrke. Personer innen for eksempel omsorg, utdanning, omsorg og transport ble funnet å ha mye til felles i sin forståelse av hva som gjør arbeidet meningsfullt.
Høye krav til seg selv
– Å gjøre noe som betyr noe, gjøre godt, komme folk til gode og ha lyst til å hjelpe. Og har lyst til å gå på jobb og ha det gøy og føle at det er viktig at jeg er der. Meningsfullhet ligger nært begreper som motivasjon og engasjement, forklarer Maria Boström.
Mange av ungdommene i Maria Boströms studio følte at det var deres ansvar at arbeidet var meningsfullt. De stilte høye krav til seg selv, selv om mange hadde relativt liten erfaring fra arbeidslivet.
– Det blir veldig vanskelig når man er ny – man kan kanskje ikke lese kodene for hvordan man skal oppføre seg på akkurat den arbeidsplassen. Kan jeg si ifra, kritisere og be om hjelp?
Innledningen er viktig
En god introduksjon kan være avgjørende for å få en som er ny i jobben til å føle seg meningsfull.
– Ledere må se ungdom og gi dem de rette forutsetningene.
I følge arbeidsmiljøloven har arbeidsgiver alltid ansvaret for å gjøre dette
introdusere nyansettelser.
– Men det er veldig forskjellig i ulike sektorer. På enkelte områder, som helsevesenet, fungerer det relativt bra. Andre steder blir du bare kastet inn i virksomheten uten introduksjon.
Det er viktig å ha det gøy sammen
Minst like viktig for følelsen av mening er kolleger. Hos dem kan dere få støtte og ha det gøy sammen.
Men mange organisasjoner i dag er så strømlinjeformede at det blir vanskelig å ha tid til å snakke med kolleger, sier Maria Boström, og trekker fram barnehager, skoler og hjemmetjeneste som eksempler.
– Der beskriver mange at samarbeid er ekstremt viktig for at arbeidet skal flyte og være meningsfylt. Å ha det gøy med kollegaer er veldig viktig, for eksempel å ta en kaffe sammen. Men dessverre er utviklingen i enkelte bransjer at det ikke er mye plass til disse tingene.
Mye tid på jobb
En følelse av mening i jobben påvirker også livskvaliteten generelt. Vi tilbringer så mye av vår våkne tid på jobben: Hvis det ikke virker betydelig, blir det tungt å bære selv på fritiden.
– Hvis du ikke har det gøy blir du ikke glad når du kommer hjem og da er det stor risiko for at det går ut over dine nærmeste. Arbeid er en så viktig del av livet.
– Det var en i studio som sa at «jeg må føle at jeg vil på jobb, ellers gir det ikke mening». Jeg tror det sier mye om hvor viktig arbeid er for livskvaliteten din.
5 ting som gir mening til arbeid
- Tenk på hva du trenger for å føle deg meningsfull i jobben din.
- Ikke hopp over kaffepauser på jobb – der åpner vi opp for hverandre og dette bidrar til følelsen av mening.
- Vær en god venn. Kolleger er svært viktige for å skape mening.
- Prøv å finne en sjef du liker å jobbe med – det er viktig for en følelse av mening og velvære.
- Føler du deg ikke meningsfull på jobben? Vurder å bytte jobb: Vi bruker så mye tid på jobben at det påvirker livskvaliteten vår generelt.
«Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd.»