På den finske byen Tammerfors sin trikkelinje 3 (Hervanta – Pyynikintori) prøver byens tjenestemenn å innføre kortere bytteintervaller og hyppigere trafikk på grunn av vogntogstopp.
Under testen kjørte linje 3 hvert sjette minutt på ettermiddagen fra cirka 14-18. Tidspunkter vil bli oppdatert i ruteguiden, men det blir ikke laget nye stoppplakater under forsøket.
Trikkeselskapet Tampereen Ratikka arrangerte derfor en køtest 30. mars 2023. Testene undersøker effekten av tettere trafikk, for eksempel ved å regulere lyskryss og elektriske sporanlegg og annen trafikk.
Hyppigere intervaller
Testen søker også erfaring om effekten av tettere intervaller i forhold til ulike passasjertall.
Overbelastningstesten i Tampere Ratika, arrangert i vår, var et søk etter måter å øke fleksibiliteten når passasjerer sitter i vognen.
– I overfylte situasjoner er det vanskelig å nå de automatiske billettautomatene som er plassert i nærheten av de sentrale dørene, når kundene blir stående foran den automatiske billettautomaten etter validering av billetten. I dette tilfellet blir de som står i kø og venter på tur ved samme billettautomat lett strandet, sier kundesjef Riikka Salkonen, som var med på å organisere overbelastningstesten.
Testen viste at til tross for antall automater er ikke kundestrømmen jevnt fordelt mellom de ulike automatene og det er ikke helt enkelt å nå en annen automat i en annen vogn.
Ikke stopp ved billettautomaten
– Vi fikk nyttige ideer fra testere. Forsiden av billettautomaten kan merkes tydelig, for eksempel med et farget skilt eller en indikatorlampe. Det vil også være viktig å instruere kundene til å gå fra billettautomaten umiddelbart etter at billetten er stemplet, sier Riikka Salkonen.
Resultatene av overbelastningstesten brukes i kommunikasjonsplanlegging og gjennomgås også i arbeidsgruppen som vedtar utvikling av trolleybusser.
Kilde: Tampereen Ratikka
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»