I begynnelsen av september gikk MV Ruby på grunn mens den ble lastet ved en russisk havn på Kolahalvøya. Fartøyet fikk skader på propeller og ror og søkte nødhavn i Tromsø.
Da skipet ankret opp i Tromsø, etablerte norske myndigheter en 500 meters beskyttelsessone på grunn av lasten med 20 000 tonn ammoniumnitrat.
Det ble vurdert at skipet trengte reparasjoner, men samtidig kunne slepes av en slepebåt fra Rotterdam.
Ligger fortsatt sør i Norge
Ifølge Sjøfartstilsynet ba skipsselskapet skipet om å holde seg stille sør for Norge mens det undersøkte muligheten for å losse lasten i den litauiske havnen der den var på vei. Så det har vært nede siden fredag.
Informasjon om skipets rute er ventet tidlig neste uke, skriver danske myndigheter. Å bli tauet gjennom dansk farvann krever imidlertid myndigheten en ekstra slepebåt og los.
Det er først når det passerer gjennom dansk farvann at skipet blir av interesse for svenske myndigheter, siden det vil passere gjennom den svenske økonomiske sonen.
Den «sprengstoff» ladningen.
Skipets last er i fokus for både media og myndighetene.
Dagens nyheter melder at svensk politi vurderer sprengkraften til Hiroshima/Nagasaki og at det ved en eksplosjon er fare for en tsunamieffekt.
Politiet tror imidlertid det er lite sannsynlig at en eksplosjon vil skje. Ammoniumnitrat er ikke eksplosivt i seg selv, men det brukes til kunstig inseminering og må blandes med organisk materiale for at det skal eksplodere.
«Helt normal belastning»
Mattias Lindholm i den svenske kystvakten sier til SVT at det er mange forsendelser av ammoniumnitrat på svenske hav og veier og at det ikke er nødvendig å bekymre seg for en ulykke.
– Det synes jeg ikke du skal være, det virker ubrukelig, sier han.
Myndighetene tror ikke engang det er grunn til bekymring i Norge.
– Jeg reagerte veldig sterkt på enkelte medieoppslag om at dette er en flytende bombe – dette er så langt fra sannheten man kan forestille seg, sier Dag Inge Aarhus, kommunikasjonssjef i Sjøfartstilsynet og fortsetter:
– Skipet utgjør foreløpig ikke større risiko enn ved normal drift. Fartøyet er godkjent og er en helt vanlig last å frakte på et handelsskip.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»