Det norske selskapet OSM skal derfor styre luftambulansetrafikken for de 21 regionene i landet. Men det er en tvilsom prestasjon.
Tidligere hadde det regionale selskapet Svenskt Ambulansflyg sagt ja til OSM, men kontrakten ble tilbudt på nytt etter at et konkurrerende selskap hevdet at OSM ikke hadde noen omsetning eller bemanning mellom 2017 og 2019.
– Det ble da mottatt tillegg som viste at OSM var det selskapet som best oppfylte kravene, sier Ola Karlsson, i den svenske kommunale ambulanseforeningen Flyg, og fortsetter:
– Det var en helhetsvurdering, både av pris men fremfor alt hvordan man tilfredsstiller de ulike kravene som er satt i konkurransegrunnlaget.
Flysikkerhet
SVT Norrbotten publiserte tidligere denne uken en artikkelserie der det svenske pilotforbundet kritiserte svensk ambulanseflyg for å rekruttere piloter gjennom bemanningsselskaper. Fagforbundet mener dette har negativ innvirkning på flysikkerhet og lønnsnivå.
De regionale flyselskapene svarte at de på grunn av anskaffelsesregler ikke kunne komme med forespørsler om tariffavtaler.
Ambulanseflyet til Luleå er stengt
Luftambulanseflyvningen i Luleå er stengt og nåværende flyselskaps kontrakt går ut i slutten av desember i år.
Fra i år skal trafikken styres fra Stockholm, Gøteborg og Umeå, hvor sistnevnte vil fungere som flykoordineringssenter.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»