1. mai trådte den nye loven i kraft som pålegger vannscooterførere alltid å ha førerkort og identitetsbevis på sjøen.
Førerbeviset utstedes til de som har gjennomgått opplæring og har en prøve godkjent av en av trenerne godkjent av det svenske transportstyrelsen.
– Det har vært snakk om vannscooterlisenser lenge og nå har det bare blitt en realitet. Vi synes det er greit å ha førerkort fordi både kunnskap og ferdigheter om vannscootere nå vil øke. Videre kan førerkortet inndras ved feilkjøring, sier Jonathan Stillman, direktør i det svenske transportstyrelsen, i en pressemelding.
Førerkortet fremvises i digitalt format eller med fysisk kort. Dersom du ikke har vannscooterførerkort kan du bli dømt til dagmulkt. Både Kystvakten og politiet har rett til å kontrollere dokumenter. Det er også straffbart å låne ut vannscooteren din til alle som ikke har gyldig førerkort.
De holder kurs
Det er de private utdanningstilbyderne som gjennomfører studiene, men de må godkjennes av Transportstyrelsen. En liste over godkjente opplæringstilbydere er tilgjengelig på Transportstyrelsens nettsider.
Den nye loven er den andre innstrammingen av reglene om vannscootere på kort tid. Siden i sommer kan alle som kjører vannscooter bli bøtelagt unødvendig forstyrrende. Ifølge Kystvakten er formålet med den nye loven både å øke trafikksikkerheten og å redusere kjøreulemper.
Det er fortsatt en 15-årsgrense som gjelder for å kjøre vannscooter. I Norge heves aldersgrensen til 18 år ettersom forskning viser at ungdom har større risiko enn voksne, men Transportstyrelsen meldte i desember at «det er foreløpig ikke nok grunn til å foreslå en økning av aldersgrensen».
De som allerede har førersertifikat for andre ekspedisjoner har rett til å kjøre vannscooter med dette sertifikatet frem til 30. april 2023.
Fiskere reddet tenåringene fra vannet
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»