– Du må bare legge bort alle unnskyldninger og unnskyldninger. Det er helt tragisk at det ikke selges flere billetter når to av Norges beste damelag, med noen av de sterkeste merkene, møtes til den ultimate damelagsfotballfesten.
Det sier Hege Jørgensen, daglig leder i De beste kvinnene i fotballnår NRK presenterer antall solgte billetter foran lørdagens cupfinale.
– Det blir ikke flere sammenstøt hvis fotballlederne kaller det tragisk, sier Sebastian Hytten, forbundets talsmann. Klanen.
I løpet av det siste tiåret har det vært et gjennomsnitt på 4851 tilskuere på kvinnecupfinalen, bortsett fra 2020, da koronavirusrestriksjoner betydde at bare 200 tilskuere ble tatt inn.
Til sammenligning var det 77.390 tilskuere på kvinnecupfinalen i England i mai, mens da Wolfsburg vant cupen i Tyskland var det 44.808 tilskuere.
I Sverige fikk kvinnecupfinalen et kjempeløft i år. Etter at antall tilskuere stort sett har ligget mellom 1.000 og 2.000 de siste ti årene, kunne hele 17.623 tilskuere overvære cupfinalen mellom Hammarby og Häcken i juni.
Danmark har derimot ikke så mye å skryte av, med 3006 tilskuere på årets cupfinale.
– Jeg kan ikke tvinge folk til å slåss
Hege Jørgensen er tydelig på at kvinnefotballen i Norge ikke har det samme overgangsbudsjettene du har på herresiden eller i England.
Hun er deg først og fremst frustrert over manglende engasjement.
– Vi rekker ut hendene og lurer på hva i helvete som skjer. De beste kvinnene i fotball og klubbene jobber hver dag for å knekke koden. Vi kan ikke tvinge folk til å slåss, sier Jørgensen og fortsetter:
– I resten av verden ser vi en enorm utvikling i både klubb- og kvinnelandslag, men i Norge ligger vi etter.
Han viser til at det ble solgt nesten 8.600 billetter til Branns kamp mot Slavia Praha i Champions League for kvinner.
– I Bergen har de virkelig omfavnet den kvinnelige delen som en ekstremt viktig del av bygda Bergen. Dette er ikke gjort i like stor grad i andre deler av landet. Vi tror det bare er et spørsmål om tid før dette skjer, det er bare rart at det tar så lang tid.
– Må gå i samme retning
– De fortjente helt klart en bedre respons, sier Klan-talsmann Sebastian Hytten til NRK.
– Alle som er glad i fotball, kvinnefotball og jobber med det, må gå i samme retning og bygge noe som folk ønsket å følge, sier han videre.
Klanen forbereder seg til cupfinalen slik de gjerne ville gjort hvis guttene spilte. Hytta sørger for over 1000 klandeltakere.
– I år har det vært en stor vekst i kvinnekampene mot Vålerenga. Vi må ta oss tid til å hjelpe og satse på at stadig flere får øynene opp for kvinnefotballen.
– Ikke realistisk med 20.000
I motsetning til Vålerenga har Rosenborg en egen fangruppe for damelaget, nemlig Troillongan.
Mars Persdatter Tangvik er talsperson for Troillogan-avdelingen i Oslo.
Hun har heller ikke noe godt svar på hvorfor interessen ikke er større før cupfinalen, men hun Jeg tror det vil hjelpe med mer opprykk fra media – og da spesielt fra rettighetshaver NRK og lokalavisa Adressa.
Han sier imidlertid at Jørgensens ambisjoner er litt høye foreløpig.
– Jeg tror det er urealistisk å gå fra rundt 5.000 solgte billetter til over 20.000 på bare ett år. Vi skulle selvfølgelig ønske at så mange skulle komme, men det tar tid å bygge en fankultur rundt damelaget, sier Tangvik til NRK.
Sist søndag møttes de to cupfinalistene til siste serierunde i Toppserien. Da tok 4124 turen til Lerkendal stadion.
– Et slikt møte på minus fem-seks grader viser at det skjer noe i Trondheim også, sier Tangvik.
Hun klandrer ikke Senteret han ønsket å prioritere herrelaget og eliteseriekampen mot Strømsgodset på Lerkendal dagen etter cupfinalen.
– Det er folk som allerede bruker mye av fritiden og pengene på herrelagskampene, så man kan ikke forvente at de skal gjøre det samme med damelaget, sier Tangvik.
Han har vært fri før
Norges Fotballforbund (NFF) står for billettsalget til cupfinalen.
De siste årene har billettene til kvinnecupfinalen blitt betalt av samarbeidspartnerne og derfor gratis for publikum. Ikke slik i år.
Kommersiell direktør i NFF, Runar Pahr Andresen, trekker også frem dette overfor NRK og understreker at Topfotball Kvinner og NFF samarbeider for å øke den kommersielle verdien av kvinnefotball og spill.
– Det ble enighet om at kampbilletter skulle ha en pris og ikke bare gis bort gratis som en del av toppfotballen. Det er første gang billettprisen til kvinnecupfinalen varierer fra 25 til 200 kroner – og vi ønsker selvfølgelig å evaluere resultatet etter finalen, sier Pahr Andresen.
Han sier også de jobber aktivt med å selge mange flere billetter gjennom tiltak som lagtilbud, nyhetsbrev, samt innhold, kampanjer og annonsering i egne kanaler.
– Finalistlagene, Topfotball Kvinner og NFF, jobber sammen for å få flest mulig til Ullevaal når to av Norges beste lag møtes i cupfinalen. Rammen rundt kampen blir fantastisk og vi oppfordrer alle som får muligheten til å ta en tur til Ullevaal. Det fortjener også to av de beste norske lagene, sier han videre.
Jørgensen tror ikke at det at billettene nå er dyre vil ha negativ innvirkning på tilskuertallet.
– Vi vet fra omfattende forskning at pris ikke er til hinder for publikum, sier han.
«Henivne zombieforsker. Uhelbredelig matspesialist. Lidenskapelig nettinteressert.»