Det er kundene som bestemmer prisen på maten

Til syvende og sist er det forbrukerne som bestemmer hvor mye maten koster, sier ICA-sjef Eric Lundberg til SvD Näringsliv.

– Det er faktisk forbrukeren som styrer hvor mye han er villig til å betale for et produkt. Til syvende og sist er det de som bestemmer.

ICA, den største mataktøren med 53 % av markedet, har fått kritikk for sammen med Coop og Axfood å drive inflasjonen med høye matvarepriser. Kritikk som Lundberg avviser.

– Det er ikke Ica eller en Ica-handler som prøver å få fotfeste i markedet. Men det er krise i markedet, sier han og understreker at leverandørkjeden har både høyere margin og høyere lønnsomhet enn ICA.

Samtidig forsvarer Axfoods styreleder Mia Brunell Livfors at konsernsjef Klas Balkow har fått en bonus nært tak.

– Vi setter markedsbaserte lønninger. Dessuten er det riktig at Axfood har gjort det veldig bra og Klas har gjort en kjempejobb, sier han til TT.

Inflasjon, høyere renter og store aksjebevegelser. Hvor stor avkastning kan vi forvente av et år som dette? Hvilke fallgruver bør du unngå i aksjemarkedet? Og på hvilke områder er det vinnere?

Med Omnis søsterapp, Omni Ekonomi, får du Sveriges mest omfattende dekning av børs- og bedriftsnyheter. Legg til at ledende svenske aksjeeksperter svarer på de vanskelige spørsmålene og hjelper deg med å navigere i markedene.

Nå har alle Omnireaders muligheten til å gjøre en klok investering: prøv Omni Ekonomi i to måneder for kun 49 SEK (spar 269 SEK).

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *