Da jeg dro sammen med en venninne for å hente en Model X-pledd (uttales «plaid», for de som lurer) dagen før jul, var vi på ingen måte alene i Tesla-køen i den norske byen Drammen.
I bakgården, rad på rad med Model S og X-er, ventet faktisk alle Plaider på eierne sine. Som sto stappet som sild inn i de ellers åpne kontorlokalene og ventet utålmodig mens forretningsmøtene deres gikk lenger og lenger utover ettermiddagen.
Nøklene ble levert på samlebånd til kunder som betalte litt over halvannen million for sine splitter nye kjøretøy. Hvis du ønsket å inspisere bilen før levering, ble du fortalt at det ikke var mulig, her var det ikke tid til å inspisere bilene i sømmene for hver kunde.
Den litt særegne situasjonen hadde oppstått fordi det var kjørt en sluttspurt for å levere flest mulig biler før nyttår, da avgifter også skulle begynne å gjelde for elbiler i Norge. Tesla hadde derfor naturlig nok sørget for å presse inn så mange mennesker i løpet av noen dager før jul og jul at selve overtakelsen føltes like spesiell og personlig som et besøk på IKEA en lørdag ettermiddag.
Da det endelig var vennens tur, fikk han nøkkelkortene sine og instruksjonen: «Si ifra om det er noe du lurer på». Fin tur!»
30 Teslaer mangler
Vi fant X-en vår, satte oss inne og la umiddelbart merke til at noe manglet. Vi visste allerede på forhånd at rattet ville være av typen «åk», altså ikke et solid ratt. Men hvordan i helvete fikk du bilen i gang? For ikke å snakke om omvendt?
Det var tydeligvis flere som hadde vanskelig for å finne ut av dette, for i snøen på parkeringsplassen var det vel nærmere tretti av «verdens raskeste biler» som ikke beveget seg fra setet. Og da to biler kom litt for nærme, ettersom begge sjåførene endelig skjønte hvordan bilen gikk fremover, var det tydeligvis ikke en lek å få dem til å rygge i stedet. Vi satt og lo, bare av og til avbrutt av nervøsitet som forsøkte å manøvrere en bil verdt en formue ut av en glatt parkeringsplass mens tretti andre tapte Teslaer gjorde det samme.
Girspaken mangler
Årsaken til forvirringen er en løsning vi aldri har sett før i en bil: Vipp opp en virtuell spak på infotainmentskjermen for å kjøre fremover, og trekk den ned for å kjøre revers. Det er ingen fysisk girspak i bilen. Noe som tok litt tid å finne ut av dette da ingen av de ansatte informerte oss om dette på forhånd. Og siden vi var stolte menn, benyttet vi oss selvsagt ikke av tilbudet om å «si ifra hvis det er noe du lurer på». Da er det bedre å se ut som to voksne idioter…
Det var lyst da vi kom i kø, det var nesten mørkt da vi fikk nøklene og det var helt mørkt da vi endelig dro ut av parkeringsplassen.
Trøbbel i rundkjøringen
Da latteren stilnet ble det alvor. Helt seriøst. Det viste seg at disse bilene ikke er laget for rundkjøringer. Et trafikkfenomen det ikke mangler i Drammen.
Du skjønner, det er ingen blinklysspak. I stedet håndteres oppgaven av to taktile knapper med haptisk tilbakemelding på venstre side av rattet. Den øverste blinker til venstre, den nederste til høyre. For å avbryte blinkingen, trykk en gang til eller vent til bilen gjør det automatisk etter at en sving er fullført.
Når du skal blinke ut av en rundkjøring, sitter du med rattet vippet over på fanget og finner igjen knappen som blinker bilen – for å fortelle bilisten som venter på å komme inn i rundkjøringen at han er klar foran deg – du må se ned fra veien og se på rattet. Sikt, belønn og håp på det beste.
Der du er vant til å sakte men sikkert slippe grepet om et rundt ratt og la det gli silkemykt gjennom hendene når bilen retter seg ut av hjørnet, har du nå to valg: Snu halve hjulet tilbake trinnvis ved å bytte grep flere ganger eller bare la det hele gå og vente.
Å ha 1020 ville hester bak deg, som klør etter å bli sluppet løs, gjør ting enda mer spennende.
Galskap på fire hjul
På hovedveien ble det straks morsommere. Det er her rattåket kommer inn i bildet, da det hindrer toppen av rattet i å dekke dashbordet. Du har en klar visjon!
Og hvilken kraft, hvilken hastighet! Med bilen i Plaid-modus (det høyeste nivået, over Sport), trenger du ikke å sette en veldig tung fot på wattpedalen før du blir fotgjenger resten av livet og må møte i retten for å gråte. av skam og skam.håper dommeren nøyer seg med samfunnsstraff. «Tilgi meg, kjære dommer, jeg visste ikke hva jeg gjorde!»
Trykk på pedalen og føl 2,5 tonn plantet i ryggen med øyeblikkelig kraft! At det er helt useriøst spiller ingen rolle. Jeg kan selvfølgelig ikke komme på en eneste fornuftig grunn til at en 6-seters familie-SUV skal kunne akselerere fra 0-100 km/t på 2,6 sekunder. Ikke engang de 3,9 sekundene som samme spurt tar med den «normale» Model X. Men bare Plaid er Plaid, og det å vite at du kjører den raskeste masseproduserte SUV-en i verden gjør noe for følelsene.
Han får et «vanlig» ratt, men…
Etterhvert blir man mer og mer vant til «åk»-rattet. En annen god nyhet for mange er imidlertid at du kan bestille Plaid-biler med fullt ratt. Faktum er at i dag er det standarden, ellers må du aktivt velge «yoke» i konfiguratoren. Så uten ekstra kostnad. Har du allerede kjøpt bilen med et halvt ratt, kan du få en komplett ettermontert hos Tesla for nesten 10 000 SEK siden mars.
Men det er fortsatt ikke det manglende grepsområdet som er det største problemet, men plasseringen av pilene. Inkludert. Jeg liker heller ikke løsningen for vindusviskerne, som betjenes med en taktil knapp med høyre tommel og hvor intervallet settes med hjulet til venstre. Det ser ikke veldig gjennomtenkt ut og er ikke intuitivt.
Den dårlige nyheten er at denne funksjonaliteten også gjelder det «vanlige» rattet. Så den største plagen med styring på Tesla Plaid vil forbli.
Dette kan forbedres med progressiv styring, men det er foreløpig ikke tilgjengelig. Tesla kunne ha lært av Toyotas steer-by-wire-prinsipp, som finnes på den mindre enn halve kostnaden bZ4X. Tesla vurderer absolutt muligheten, men det hjelper ikke dagens Plaid-eiere.
Tesla-eiere er ikke som alle andre
For å oppsummere førsteinntrykket av Tesla Model X Plaid: Det er en utrolig morsom bil å kjøre. Med romsligheten til en enorm familie-SUV, kombinert med sportsligheten til en racerbil. Og et ratt som vil vekke assosiasjoner kun til en racingkupé. Med fordelen av å kunne se hele instrumentgruppen mens du kjører. Men dessverre med flere ulemper.
Med et helt vanlig ratt må du gjøre flere svinger i lav hastighet, for eksempel på en parkeringsplass. Og når blinklysene er latterlig plassert på venstre side av rattet, kan du nesten glemme å gå ut av rundkjøringer med øyelokkene. Du gjør ditt beste i begynnelsen, men etter hvert innser du at det er tryggere for alle å hoppe over det.
Så når du ser en Tesla som ikke blinker når den kjører ut av en rundkjøring, er det ikke fordi Tesla-eiere er arrogante. De vet bare ikke hvordan de skal gjøre det.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»