Etter flere år etterforskningsarbeid har norske myndigheter nå utarbeidet en ny åpenhetslov som pålegger selskaper å holde styr på leverandørkjedene sine og fortelle kundene om dem. Det har blant annet magasinet Motor rapportert om.
Loven er basert på prinsippene om såkalt menneskerettighetsdue diligence, eller rimelig menneskerettighetsomsorg, der selskaper gis ansvar for å iverksette tiltak for å sikre at deres virksomhet ikke innebærer brudd på menneskerettighetene.
Loven trer i kraft 1. juli 2022. Deretter har allmennheten i Norge rett til å be om svar fra for eksempel bilimportører om hvilke råvarer et elbilbatteri inneholder, hvor de kommer fra og hvordan de har vært. produsert. For de selskapene som ikke svarer på disse spørsmålene er det bøter.
Mange elbilbatterier inneholder problemmineraler som kobolt, et grunnstoff hvis utvinning har koblinger til umenneskelige arbeidsforhold og barnearbeid. En Amnesty International-rapport uttalte i 2016 at tusenvis av barn er blant dem som jobber med utvinning av disse mineralene under farlige forhold i Kongo, landet hvor 70 % av verdens kjente koboltreserver ligger.
Samtidig er forsyningskjedene til disse råvarene komplekse og opprinnelsen til mineralene er ofte vanskelig å spore. Bedrifter får ofte kritikk for ikke å ha tilstrekkelig oversikt over virksomheten sin.
Den nye loven det krever imidlertid at større selskaper «identifiserer og vurderer de faktiske og potensielle negative konsekvensene for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som selskapet har forårsaket eller bidratt til, eller som er direkte relatert til selskapets produkter eller tjenester. forsyningskjeder eller forretningspartnere».
Det krever også at selskaper redegjør for verdiene de har satt. Det fremgår at alle har krav på informasjon knyttet til et bestemt produkt eller tjeneste som tilbys av selskapet.
Norge er ikke alene om denne type lovgivning. Flere europeiske land har lignende lover på plass. Det forventes et lovforslag på EU-nivå fra EU-kommisjonen senere i høst.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»