Den statseide norske oljegiganten Equinor er flinke til å snakke om miljø og klima, men dårligere når det kommer til praktiske handlinger.
Det mener flere miljøorganisasjoner i landet, som tirsdag kronet Equinor – tidligere Statoil – som Norges ledende «grønne vaskemaskin» i 2021.
«Vi har ikke noe ønske eller behov for noen form for greenwashing», skriver Equinor i en e-post til Expressen.
Det overveiende statseide Equinor ASA, som frem til 2018 het Statoil ASA, er det største selskapet i Norden. Oljeutvinning er viktig for Norges velstand, men Equinor får også kritikk av landets miljøbevegelse fordi selskapets miljøarbeid er mer prat enn handling.
Fem miljøorganisasjoner, ledet av Extinction Rebellion Norge, har kåret Equinor til årets «grønne vaskemaskin» i 2021.
Det engelske ordet greenwashing refererer til når en organisasjon gjennom sin kommunikasjon, eller gjennom individuelle miljøtiltak, forsøker å fremstille sin virksomhet som mer miljøvennlig enn den faktisk er.
«Forverrer krisen»
I følge de fem miljøorganisasjonene er prisen basert på flere kriterier:
Mangel på åpenhet. Equinor nektet blant annet å offentliggjøre selskapets karbonavtrykk.
Det forenkler produksjonen innad i landet, men øker karbondioksidutslippene globalt og investerer i såkalt fracking i Argentina til tross for at det er forbudt i Norge.
Equinor bruker ren natur, investeringer i fornybar energi og unge klimaaktivister i sine markedsføringskampanjer, sammen med 90 % av alle nye investeringer i fossil energi.
I en pressemelding skriver Extinction Rebellion Norge:
«Equinors påstand om at de «løser klimakrisen» er derfor helt feil; de forverrer krisen ved å prioritere kortsiktig økonomisk gevinst fremfor vår fremtidige overlevelse.»
Equinor kommenterer kritikken i en epost til Expressen:
«Vi respekterer selvsagt at det er ulike meninger om hvordan samfunnet skal nå de vedtatte klimamålene. Equinors ambisjon er å bli klimanøytral innen 2050, inkludert utslipp fra produksjon. Vi har ikke noe ønske eller behov for noen form for grønnvasking, vi er stolte av vår virksomhet, vår verdiskaping og vår transformasjon til å være ledende i den grønne omstillingen.»
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»