Dette er et førsteinntrykk av Subaru Solterra etter en times kjøring.
Du hører ikke så mye om Subaru her til lands, og den kommende elektriske SUVen Solterra har heller ikke fått særlig oppmerksomhet. Kanskje han burde gjort det, for dette er nok en tvilling Toyota bZ4X, som mange har store forventninger til. Subaru mangler bare steer-by-wire-funksjonen som finnes på Toyota.
I motsetning til Toyotaen, hvor du kan velge mellom to- og firehjulsdrift, driver Subaru alle fire hjulene, uansett hva du velger. Kun utstyrsnivået er forskjellig mellom de ulike variantene.
Det er forresten allerede et høyt utstyrsnivå på innstegsmodellen nordisk, som har 18-tommers hjul, en utvidet sikkerhetspakke, en 12,3-tommers infotainmentskjerm, trådløs CarPlay (Android Auto kommer snart), et 10-veis elektrisk justerbart førersete og en elektrisk bakport. Den integrerte 32A-laderen trekker opptil 6,6kW fra veggen.
Begrenset-Edition har også et Harman Kardon-system med 10 høyttalere pluss en subwoofer, ventilerte setetrekk i skinn, trådløs mobiltelefonlader, elektrisk passasjersete (4-veis), oppvarmet ratt og bakseter. Felgene har vokst til 20 tommer.
Sport-versjonen har også panoramasoltak.
Mye plass
Solterra er en relativt kompakt SUV, som måler 4,69 meter lang og 1,86 meter bred. Bagasjerommet er på 452 liter i billigste nordiske versjon, mens Harman Kardon subwoofer i bagasjerommet reduserer tilgjengelig volum til 441 liter for Limited- og Sport-utgavene. Det skal sies at alt under 500 liter er begrenset, men jeg synes likevel bagasjerommet føles omtrent like romslig som min Hyundai Ioniq 5, som måler 531 liter. Nå har jeg ikke gjort omfattende lasttesting, det må andre forholde seg til.
L&B veitest
I dag fikk jeg muligheten til å prøvekjøre Sport-utgaven hos Birger N. Haug i Lillestrøm. Det er høstvær og ca 9 grader. Bilen har piggfrie vinterdekk med 20 tommers felger. Hvis maksimal rekkevidde er viktig for deg, velg 18-tommers vinterhjul, det er i kulden det er viktigere å spare energi. Du må bare tåle å ikke ha de sterkeste hjulene i fire måneder av året.
Bilen har CarPlay som standard og Android Auto er på vei, men den er ikke klar akkurat nå.
Mange knapper
Det første jeg legger merke til er alle knappene på rattet. Det er ikke gjort noen forsøk på å stjele markedsandeler fra minimalistiske Tesla-fans, siden det er her en bruker av fossilt brensel umiddelbart vil gjenkjenne. Faktisk føler jeg at det er enda flere knapper her enn jeg er vant til, selv fra fossilverdenen.
Adaptiv cruisekontroll og Lane Keeping Assist har hver en høyre tommelknapp, og under den er det en knapp som bytter mellom cruisekontroll og maksimer hastighet. Under denne nye avstandsinnstillingen, og ved siden av disse velger du hastigheten opp og ned med pluss- og minusknappen. I midten av knappepanelet er en Avbryt-knapp. Det er syv knapper, kun for cruisekontroll!
Under disse knappene er venstre og høyre piltaster, for eksempel for å bla gjennom radiostasjoner eller sanger i en aktiv spilleliste.
Venstre tommel vil være like opptatt, med en telefonknapp, en Internett-knapp, volum opp og ned og en knapp for å vekke stemmeassistenten. Deretter fire piltaster som går fra én informasjon til en annen på instrumentdisplayet.
Midtkonsollen er også full av knapper, blant annet må du strekke armen litt til høyre for «girspaken», for å finne kjøremodusknappen. Velg mellom Eco, Power og Normal.
Det er med andre ord mye å lære på en kort tur.
Driverskjerm
Førerskjermen, instrumentdisplayet eller hva du skal kalle det, er plassert ganske langt foran rattet. Bra, for du trenger ikke endre fokus når du ser ut av vinduet og på veien. Men det har også et problem. Hvis du er høy, vil du justere rattet til høyeste posisjon. Dette betyr at toppen av rattet dekker den nederste tredjedelen av førerskjermen. Ikke ideelt. Jeg mangler en popup-skjerm her.
Kraftig lydsystem
Harman Kardons lydsystem har rikelig med kraft for en original utstyrsinstallasjon. Ødelegger Boses anlegg Ioniq 5 og Nissan Ariyamen han har fortsatt noe å gjøre Modell Y. Men lyden er god, bassen har god rytme og energi, og musikken låter klar og behagelig. Radioer med begrenset lydkvalitet kan oppleves som litt skjærende, i så fall kan det være fordelaktig å rulle litt av diskanten.
God å kjøre
Kjøreegenskapene er gode. Akselerasjonen er god og bilen reagerer godt opp til 80 km/t. 0-100 tar 6,9 sekunder, som er alt du egentlig trenger. Dette er med andre ord en bil laget for fornuft fremfor fartsfreaks.
Bilen takler veien veldig bra, jeg har aldri vært plaget av ekstern støy, selv i hastigheter opp til 90 km/t. Samspillet mellom rattet og hjulene er godt, bilen reagerer på plutselige styrebevegelser ganske umiddelbart. Det er en liten etterslep, som nok ville gjort det til en utfordring å slalåm mellom kjegler, men for vanlig bruk er det ikke noe problem.
Den adaptive cruisekontrollen fungerer bra og bilen bremser før en sving. Den gjør det også bra i midten av kjørefeltet, noe som er mer enn jeg kan si for min Hyundai Ioniq 5, som det ene øyeblikket ønsker å holde seg nær fortauskanten, i det neste føler den behov for å krysse kjørefeltgrensen. Det eneste dårlige jeg har å si om Solterras automatiske styring er at den kan reagere veldig mykt, jeg føler at den noen ganger renner av veien i svinger, noe som betyr at jeg ikke benytter anledningen til å slippe rattet helt. Det ville nok vært greit, men ville bare nevne det.
Høyt forbruk
Batteriet er på 71,4 kWh brutto, som er ca 10 kWh mindre enn vanlig. Totalvekten på under 2,1 tonn er rundt 100 kilo lettere enn Mustang Mach-E AWD Long Range, noe som skal gi Solterra et godt utgangspunkt for lavt strømforbruk. Men etter en times kjøring, halve tiden i Sport-modus, den andre halvparten i Eco-modus, fikk jeg rundt 25kW per 100 km. Med 9 grader på vinterdekk, våt vei og med varmen innstilt på 23 grader kan du ikke forvente det laveste drivstofforbruket, men det er fortsatt høyt. I klasse med Ford Mustang Mach-E GT – et 2,3-tonns beist med 592 ville hester. Sport-versjonen av Solterra er derimot fornøyd med 107 HK. I så måte er det litt overraskende.
Foreløpig konklusjon
Subaru Solterra er en bil som utstråler sunn fornuft tvers igjennom. Den utstråler aldri aggresjon, den er kompakt nok til å passe inn i dagens standard trange garasje. Bilen takler veien godt, har nok akselerasjon til å kjøre forbi andre trege trafikanter, selv om den gjerne skulle vært mindre seig mellom 80 og 110 km/t.
Dashbordet er preget av litt for mange knapper, det er lite i kupeen som vitner om at dette er en bil fra 2022. Annet enn infotainmentskjermen i midten da.
Les mer: subaru.se
Subaru Solterra – priser:
Dessverre har vi ikke mottatt de svenske prisene ennå, men de norske er:
Solterra Nordic AWD 488.900 SEK
Solterra Limited AWD 509 800 SEK
Solterra Sport AWD 519.800 kr
Oppdatert lakk og vinterhjul koster ekstra.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»