Byggingen av Jula Logistics sin nye logistikkterminal i Falköping er i full gang og forventes ferdigstilt sommeren 2024. Terminalen skal stå klar til å ta imot varer fra hele Europa med tog og lastebil på et areal tilsvarende tolv plasser. Bærekraft er en sentral del av byggeprosessen og hele terminalen skal drives av fjernvarme fra Solör Bioenergi.
Solör Bioenergy Group er en ledende aktør innen trebrenselbasert fornybar energi med 600 000 brukere hver dag. Selskapet opererer på 300 lokasjoner hovedsakelig i Sverige og Norge, hvor det produserer og distribuerer fjernvarme, damp og elektrisitet til boliger, bedrifter, offentlige institusjoner og industrier.
De tar også for seg energigjenvinning av impregnert trevirke, produksjon av biodrivstoff og drift og vedlikehold av kommunale og private VA-anlegg. Ved å bruke skogsressurser er Solör forpliktet til å fremme et bærekraftig samfunn med reduserte karbondioksidutslipp.
Ny logistikkterminal
Allerede i 2020 utvidet Solör Bioenergi hovedlinjen i industriområdet Marjarp for å gi varme til andre eiendommer i området. Da Jula Logistics bestemte seg for å bruke fjernvarme til den nye logistikkterminalen, som skulle stå klar til sommeren 2024, startet Solör arbeidet med å koble området sammen. De drev en ny linje som strekker seg mer enn en kilometer til bygget.
Fjernvarme kobles til i løpet av høsten, noe som vil tillate bruk av fjernvarme i byggeperioden for eksempel for å tørke heller. Ved å bruke fjernvarme er det mulig å spare en viss mengde strøm, som i stedet kan brukes til å lade kjøretøy på terminalen.
Bruk lokalt biodrivstoff
Solör Bioenergi planlegger å levere 1,5 GWh fjernvarme per år fra Marjap fjernvarmeverk. Falköpings fjernvarme er helt fri for fossilt brensel og går utelukkende på biodrivstoff og er merket med Godt Miljøvalg. Anlegget bruker lokalt biodrivstoff som flis og bark, samt rent treavfall og briketter som er et biprodukt fra skogbruksnæringen. Fjernvarmeproduksjonen i Falköping utgjør cirka 120 GWh per år og inkluderer både fjernvarme og elektrisitet.
Det skal flyttes store mengder varer i det nye området og varehus skal leies. Jula Logistics har investert i bærekraftig transport og har bygget fem jernbanespor som skal betjene tre terminaler. Lagerbygget, som skal leies ut til flere leietakere, omfatter 63.000 kvadratmeter, mens jernbaneplattformen spenner over hele 10.000 kvadratmeter. Området er også tilrettelagt for lading av elbiler.
Kilde: Solenergi.»
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»