657 Oslo og Innovasjon Norge starter et nytt eksportprogram for å hjelpe kreativ norsk teknologi spredt over hele verden.
Fjoråret var et vanskelig år for Oslo coworking space og selskapet slet med å overleve i månedene da alt var stengt. Anniken Fjelberg og Joachim Levin klarte å redde livsverket og nå har 2021 startet med sterk medvind. Nå mottar de mer enn en million fra staten for å hjelpe kreative industriteknologiselskaper spredt over hele verden.
På oppdrag fra Kulturdepartementet skal 657 Oslo og Innovasjon Norge gjennomføre det toårige eksportprogrammet «Kreativ teknologi i verden». Programmet faktureres som en åpen konkurranse, og vinnende bedrifter har tilgang til både kapital og kompetanse.
– Sammenlignet med andre nordiske land har vi fortsatt et uutnyttet potensial når det kommer til at scaleups skal lykkes internasjonalt, spesielt innenfor CreativeTech, men vi ser at økosystemet modnes og at det stadig kommer nye initiativ, sier generaldirektør i 657 Oslo, Anine Willums Karp, i en pressemelding.
«Gullalderen for den kreative økonomien»
Målgruppen for programmet er norske bedrifter som kombinerer kreativ industri med teknologi.
– Kreativ teknologi skyter i været og de siste årene har vi sett en økning i teknologibedrifter med vekstambisjoner, som fremmer den kulturelle og kreative industrien på en bærekraftig måte. Det er utrolig spennende å følge denne veksten tett, sier han.
I snart ni år har 657 Oslo vært på et oppdrag for å løfte den kreative industrien og gjøre CreativeTech attraktiv for investorer over hele landet gjennom initiativer som Creative Tech Hunt og Fundraising for Startups Creative Industries Edition, sistnevnte i samarbeid med Innovasjon Norge og Startup Norge.
– Vi har sett en økning i antall søkere til både Creative Tech Hunt og Fundraising for Startups Creative Industries Edition og vi tror at initiativ som disse øker forståelsen for verdien av den kreative økonomien for bærekraftig utvikling, sier presidenten i 657 Oslo. , Anniken Fjelberg, selv investor i det norske kreative teknologiselskapet Voisey, som ble solgt til Snapchat høsten 2020 og vant Creative Tech Hunt i 2019.
Den kreative industrien er en vekstsektor og blir sett på som en motor for fremtidig vekst og større innovasjon, men vi har fortsatt en lang vei å gå.
– Norden og Norge har ligget i front når det gjelder å ta i bruk nye teknologier og digitale tjenester, men andre land følger raskt etter. Under koronaviruspandemien har digitalisering og bruk av teknologi akselerert, og etterspørselen etter kreativ teknologi har økt betydelig. Her er eksportmulighetene programmet skal bidra til å realisere, sier Margit Klingen Daams, som leder kreative bransjeinvesteringer i Innovasjon Norge.
Starter før sommeren
«Kreativ teknologi i verden» betyr den tverrfaglige kreative industrien, som refererer til kommersiell virksomhet basert på produksjon av kulturelle uttrykk som arkitektur, dataspill, design, film, litteratur, musikk, reklame, trykk, TV og radio, visuell kunst og performancekunst.
Innovasjon Norge og 657 Oslo starter nå forberedende arbeid til programmet, som vil bli offentliggjort i midten av april og har som mål å starte før sommeren 2021.
Alle Shifter+-abonnenter får nå 50 % rabatt på årsabonnement på E24+. å vite mer
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»