Å bygge en god elektrisk båt krever som kjent mye mer enn bare en elektrisk thruster. Det er et konsept Alukin forsto. Sammen med det norske teknologiselskapet Pascal Technologies og elmotorprodusenten Evoy lanserer de nå en høyeffektiv elektrisk båt.
Ocean Air 8 er navnet på konseptbåten som Alukin nå lanseres. Med «AirHull»-teknologi vil båten være den første i sitt slag som tar i bruk denne typen teknologi for å øke autonomien med elektrisk fremdrift.
Slik beskriver Alukin teknologien i en pressemelding.
«Alukin Ocean Air 8, er basert på Pascals AirHull-teknologi som reduserer energiforbruket for planende båter. Et baugventilasjonssystem starter automatisk når båten beveger seg fremover og fyller et rom under båten med luft. Det skaper et lett overtrykk mellom skrog og vannet, noe som betyr at både bølge- og friksjonsmotstanden reduseres når båten beveger seg fremover.»
Ifølge Alukin selv skal skrogteknologien sikre 33 % lavere energiforbruk og øke autonomien med opptil 50 %.
– Med dette prosjektet retter vi oss mot fremtidens båtbrukere og generasjonen som vil være den største på planeten i år, Generation Z. Aluminium er et fantastisk materiale og har vært vårt valg siden starten i alle Alukin-båter. Den er slitesterk og langvarig og en del av en evig syklus, skriver Maria Nikula, merkevaresjef i Alukin, som er en del av Nimbus Group.
Motoren som henger fra akterspeilet er en 90 kilowatt Evoy Breeze, som tilsvarer cirka 120 hestekrefter. Dette gir den åtte meter lange båten en marsjfart på rundt 20 knop og en rekkevidde på drøyt 35 nautiske mil.
Les også:
Ripple Boats – den nye norske utfordreren til elektriske foliebåter
Nimbus – ny sunn investering i elektrisk fremdrift og flytende skrog
Teksten er oppdatert.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»