De forlot Nevs og utviklet selvkjørende teknologi

Foto: Innovatum Vitenpark

Oppstarten Chassis Autonomy ble skapt av folk som forlot det slitende Nevs for mindre enn ett år siden. De investerer i selvkjørende teknologi og signerte nylig en samarbeidsavtale med et globalt bildelerkonsern.

Innovator Peter Johansson og tidligere Formel 1-ingeniør Thomas Li er borte Nevs og den store bekymringsskyen som henger over selskapet. De hadde sine visjoner og startet dermed sitt eget selskap som de kaller Chassis Autonomy. Som navnet antyder, handler de om selvkjørende kjøretøyteknologi.

De er en del av Innovatum Science Park, som er et selskap som hjelper startups innen industriell teknologi, men det er mulig at Chassis Autonomy fortsatt ville ha gjort det bra. De startet for mindre enn ett år siden og i vår fikk de sin første store investor: Imetrisk Invest.

– Siden vår spin-off fra Nevs for mindre enn ett år siden og Chassis Autonomy-formasjonen har ting virkelig skutt fart og på veldig kort tid har vi klart å generere en enorm interesse rundt vår autonome kjøretøyteknologi. Vi har lykkes i å møte et kritisk markedsbehov, der teknologien vår leder an når vi bytter ut fører og ratt i et autonomt kjøretøy, sier Peter Johansson, administrerende direktør og medgründer av Chassis Autonomy, i en pressemelding.

Peter Johansson, administrerende direktør og Thomas Li, CTO, grunnleggerne av Chassis Autonomy. Foto: Innovatum Vitenpark

Nå har de også signert en avtale med det norske selskapet Kongsberg Automotive, en global aktør innen kjøretøykomponenter.

– Dette er kun første steg mot en rekke fremtidige avtaler som vil gi oss forutsetninger for fortsatt utvikling og vekst. Vårt mål er å bli «enablers» for sikre autonome kjøretøy ved å eliminere de tekniske begrensningene som finnes i dag. Vårt unike steer by wire sikkerhetssystem vil sette standarden i fremtiden, sier Peter Johansson.

Chassis Autonomy og Kongsberg Automotive planlegger å utveksle kompetanse, evner og lokaler. Avtalen som er signert danner en ramme for fremtidige diskusjoner om nøyaktig hvordan samarbeidet skal se ut i fremtiden. På den annen side avslører de allerede at det kan bli aktuelt for Kongsberg Automotive å kjøpe aksjer i Chassis Autonomy.

– Denne LOI (intensjonsavtale, red note) er et resultat av diskusjonene vi hadde med Kongsberg Automotive der vi identifiserte klare tekniske og kommersielle synergier. Dette samtidig som vi nå har den neste CS1-steer-by-wire prototypeserien av vår styreaktuator. Vi ser frem til å samarbeide med Kongsberg Automotive-teamet for å utforske fremtidige samarbeidsformer mer detaljert, sier Thomas Li, medgründer og CTO i Chassis Autonomy.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *