Busworld: nyheter fra de største elbussprodusentene

BYD forhåndsviste sin splitter nye B12 elektriske bybuss på Busworld. Foto: Ulo Maasing.

Verdens to største elektriske bussprodusenter, Yutong og BYD, forhåndsviste begge nye modeller på Busworld, som ble avsluttet torsdag. Mest spennende var BYDs splitter nye elbuss med bladbatterier under gulvet og en elektrisk toetasjes buss for regiontrafikken som selskapet utviklet sammen med velkjente spanske Unvi. Blant BYD-nykommerne var også en av bussene som Transdev Sweden kjøpte til sin nye trafikkavtale med X-Trafik.

På messen presenterte BYD sin nye tolv meter lange B12 elbuss som verdenspremiere, noe som representerer et viktig utviklingssteg for produsenten. Bussens største nyvinning er chassiset med bladfjærbatterier og hvor batteripakkene er montert i moduler under gulvet og integrert i chassiset. Dette gir bussen et lavt tyngdepunkt, noe som naturlig nok forbedrer kjøreegenskapene. Allerede på IAA i Hannover i fjor hadde BYD annonsert ankomsten av det nye chassiset, noe mange ikke hadde lagt merke til.

BYDs nye elektriske busssete har bladbatterier, montert under gulvet i bussen. Foto: Ulo Maasing.

BYD utviklet bladbatterier, som er laget av lange, flate celler, i motsetning til de runde cellene som ellers brukes i elektriske kjøretøy. Fordelene med bladbatterier er mange. De har lengre levetid, krever mye mindre plass, er lettere og har høyere energitetthet. De er også tryggere og har mindre risiko for å ta fyr hvis de blir skadet, for eksempel i en trafikkulykke.

At BYD utvikler og produserer egne batterier er logisk. Selskapet ble grunnlagt i 1995, nettopp som en batteriprodusent.

På B12 lanserer BYD også en rekke andre nye funksjoner. Selskapet integrerte kjølesystemene for motoren, batteriene og varmepumpen som brukes til å varme eller kjøle ned kupeen. I følge BYD gir dette et redusert energiforbruk med 10 – 50 %. Det gjelder også produsentens deklarerte rekkevidde på 600 kilometer i henhold til teststandarden E Sort2 og med maksimal batterikapasitet på 500 kWh. Lading via CCS-kontakten tar cirka tre timer, men bussen kan også bes om å lades ved strømavtakeren. Med 500 kW lading er batteriene fulle på én time. Drivverket består av to navmotorer.

BYD presenterte også en forhåndsvisning av en toetasjes buss for regional trafikk utviklet sammen med spanske Unvi. Foto: Ulo Maasing.

To-etasjes-buss
BYD presenterte også en europeisk forhåndsvisning av en helelektrisk toetasjes buss for regional intercitytrafikk, utviklet i samarbeid med spanske Unvi. Det er en 13,7 meter lang, klasse II lavprofilbuss, bygget på et BYD-chassis og med Unvi stålkarosseri.

Smarte interiørdetaljer på toetasjesbussen: Sykkelstativ for to sykler er plassert ved midtdøren, ved siden av baktrappen. Foto: Ulo Maasing.

Dermed følger BYD linjen den har valgt med suksess i flere europeiske markeder: å være ansvarlig for chassis og drivverk, mens karosseriet kommer fra en europeisk produsent. BYD og briten Alexander Dennis (ADL) har nådd det lengste punktet i dette samarbeidet.

På BYD-standen var også en av de helelektriske regionbussene som Transdev bestilte for trafikk i Gästrikland. Foto: Ulo Maasing.

Drivlinjen til dobbeltdekkerbussen består av to navmotorer på 150 kW hver og lading skjer i depotet via CCS-kontakt. Batteripakken er på 484 kWh og den deklarerte autonomien er 350 kilometer.

Toetasjesbussen har plass til opptil 77 passasjerer. En gjennomtenkt detalj er stedet for transport av sykler som er plassert inne i bussen, nær baktrappen. Det er plass til to sykler sikret i et spesielt sykkelstativ: absolutt en kjærkommen interiørdetalj i disse tider når flere og flere tar med syklene til bussholdeplassen.

BYD solgte 47 elbusser til Transdev og selskapets nyervervede trafikk til X-trafik i Gävleborg. En av disse ble presentert på messen, en 15-meters buss malt i fargene til X-trafik og med interiørdetaljer fra svenske Trinorth: sikkerhetskameraer og Sitsafe barneseter.

Yutong har vært svært vellykket i det britiske markedet. På Busworld presenterte produsenten en ny dobbeltdekker buss beregnet på Storbritannia. Foto: Ulo Maasing.

Yutong
Yutong er verdens største elbussprodusent, mens BYD er verdens største elbilprodusent. BYD har omfattende bilproduksjon og er for tiden involvert i en global offensiv som inkluderer Sverige angående selskapets batteridrevne personbiler.

Yutong fokuserer på busser og lastebiler og har hatt suksess med sine busser i flere europeiske markeder, selv om selskapet så langt ikke har klart å etablere fotfeste i Sverige. Dette ble imidlertid gjort i blant annet Danmark, Norge og Finland, samt i Storbritannia.

Yutong har vært til stede i Europa siden 2004 og har så langt solgt nesten 6000 busser på det europeiske markedet, ifølge selskapets data.

Yutong presenterte også en ny batteridrevet leddbuss. Foto: Ulo Maasing.

Gitt suksessen i Storbritannia, var det ingen overraskelse at Yutong på Busworld hadde premiere på en ny elektrisk dobbeltdekkerbuss, rettet mot det britiske markedet. Etter messen kommer nå den 10,9 meter lange og 4,35 meter høye bussen til Storbritannia som en demonstrasjonshenger.

Elektrisk nykommer fra Yutong: turistbussen T15E. Foto: Ulo Maasing.

På Busworld presenterte Yutong sin nye YEA elbussplattform og, i tillegg til dobbeltdekkeren, tre andre nye produkter. Den mest interessante av disse er selskapets nye T15E batteridrevne turistbuss, en 15 meter lang treakslet buss utstyrt med 630 kWh høykapasitetsbatterier. Lading skjer via CCS-kontakten. Ifølge Yutong er rekkevidden 550 kilometer. Bagasjerommet er på 8,5 kubikkmeter.

Yutong viste også frem sin nye U18 leddbuss som er oppfølgingen av den tolv meter lange U12-bussen som ble lansert på Busworld 2019 (klikk her). I 2018 ansatte Yutong tyske Mathias Lenz som sjefdesigner og det er hans designarbeid som underbygger begge modellene. Lenz var tidligere sjefsdesigner i Daimler og var der for å utvikle blant annet Setra ComfortClass og Mercedes-Benz Sprinter. På det europeiske markedet gjorde imidlertid ikke bussene stort inntrykk.

Yutong U18, utstyrt med det større batteriet på 563 kWh, sies å ha en rekkevidde på mer enn 500 kilometer under Sort 2-teststandarden.

Yutong hadde nok en nykommer på standen sin, en syv meter lang batteridrevet buss rettet mot blant annet overfylte bysentrum.

Scanias kinesiske partner, Higer, presenterte en helelektrisk fekter. Foto: Ulo Maasing.

kinesisk gate
Tilstedeværelsen av kinesiske bussprodusenter var større enn noen gang hos Busworld. Yutong hadde sin stand på noe som så ut som en gate med kinesiske bussprodusenter. Det var produsenter som Golden Dragon, King Long, Higer og Zhongtong – hovedsakelig av elektriske busser, men også av brenselcellebusser.

Ny kunnskap. I tillegg til en brenselcelledrevet turistbuss, viste Kinas Zhongtong også en elektrisk bybuss og en elektrisk turistbuss. Foto: Ulo Maasing.

Higer har jobbet med Scania i mange år. Scanias Touring turistbuss, bygget i Kina på et Scania-chassis. For to år siden rettet Scania Fencer seg hovedsakelig mot det britiske markedet. På Busworld forhåndsviste Higer en ny helelektrisk versjon av Fencer, Fencer F1 Integral.

Bussen som presenteres av Higer er en 12,5 meter lavgulvsbuss for bytrafikk, men modellen er også tilgjengelig i 13 meter versjon for region- eller skoletrafikk. Batteriene er plassert dels på taket og dels i hekken og har en kapasitet på henholdsvis 350 og 422 kWh. Lading gjøres via CCS-kontakten og den påståtte ladetiden er mindre enn tre timer.

Higer viste også to mindre elektriske busser, en ni meter og en syv meter. Målet med disse bussene er ifølge selskapet fremfor alt det europeiske markedet.

Et nytt bekjentskap fra Kina for oss var Zhongtong, som var der med tre busser. Det var dels en brenselcelle turistbuss, dels to elektriske busser: en turistbuss og en bybuss.


Merket som: BusWorld, BYD, Electric Buses, Golden Dragon, Higer, King Long, Scania, SitSafe, Transdev, TriNorth, Unvi, X-trafik, Yutong, Zhongtong

Klassifisert i: Busworld, Nyheter

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *