Det var 24. august i fjor at den ødeleggende ulykken skjedde i Kuopio, øst i Finland.
En buss med 21 passasjerer fra en sangforening og sjåfør, de hadde reist klokken syv om morgenen fra Kalix og var nesten kommet til endemålet i Finland, ca 10 timer etter avgang.
Ulykken skjedde etter at bussen forlot motorveiavkjørselen. Avkjørselen ville være kort, ingen andre veiskilt – bortsett fra det som angir bebyggelse – krevde bremsing og en parkeringsplass ville ha begrenset sikten til krysset på broen som føreren var på vei mot. i så høy fart at han ikke rakk å bremse nok.
Bussen falt cirka ti meter fra brua mot et jernbanespor. Fire personer døde, ni ble alvorlig skadet og ti passasjerer fikk lettere skader. To av de omkomne hadde svensk statsborgerskap, en finsk og to dobbelt statsborgerskap.
I dag kom det en rapport fra Havarikommisjonen i Finland, som sier at førerens kroniske sykdom spilte en rolle: «Førerens helsetilstand og stor arbeidsbelastning i forhold til redusert våkenhetsnivå.»
Sjåføren hadde kun sporadisk reist for busselskapet og jeg hadde ikke så mye erfaring med bussen. Ingen tekniske feil skal ha oppstått.
Rapporten inneholder flere anbefalinger for å forhindre at lignende hendelser skjer igjen. Det er blant annet snakk om et system som gjør at busselskapene lettere kan vurdere de store risikoene og hvordan selskapene skal kunne redusere dem, for eksempel med tanke på sjåførens helse.
Rapporten anbefaler også at det grunnleggende om kjørehelse bør diskuteres mer fullstendig innenfor medisinsk utdanning.
«Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd.»