American-Australian Recharge tar over etter at Britishvolt ikke klarte å sette opp en batterifabrikk i Blyth, Storbritannia.
Britishvolt stupte i januar etter å ha svingt siden minst august. Men situasjonen er for kritisk – og samtidig for positiv – til at batteriprosjektet går til spille.
Det vil si situasjonen for den britiske bilindustrien, som er utenfor EU og ikke har tilstrekkelig egen batteriproduksjon før elektrifisering. Landet henger etter og må nå satse alt.
Dessuten er «plasseringen» til selve anlegget for godt til å gå glipp av. Det er en fantastisk industritomt med all infrastruktur inkludert ren norsk strøm for hånden og alle tillatelser som allerede er gitt for bygging av en gigantisk battericellefabrikk.
Fire har budt på å overta prosjektet, og vinneren er Recharge, en amerikansk eid australsk oppstart som annonserte sitt første innenlandske batterifabrikkprosjekt i Victoria så sent som i forrige måned.
Recharge står overfor utfordringen med å bygge de to anleggene parallelt, ifølge den britiske avisen The Guardian.
Ifølge Dagens Industri vil byggingen koste 50 milliarder svenske kroner.
Gjeld skal betales, men det som blir til overs bør lett være nok til kapasitet godt i overkant av Britishvolts planlagte 40GWh, ettersom andre planlagte prosjekter nå har budsjetter langt under en krone per wattime.
Storbritannia trengte en batterifabrikk for sin fremtidige bilindustri og to svensker svarte på oppfordringen i desember 2020: Orral Nadjari og Lars Carlström.
Sistnevnte gikk foran etter noen måneder, da svensk skattegjeld ble en historie i britiske medier. Han har siden etablert cellefabrikker i Italia og USA.
Britishvolt har begynt å bli forsinket, noe som i utgangspunktet kunne tilskrives pandemien. Men etter hvert ble regjeringen lei av at milepælene som kunne ha hatt godt av støtten ikke var krysset av. Britishvolt gikk konkurs da regninger ikke kunne betales.
Lars Carlstrøm |
Elektronikkmagasinet ber gründeren om en kommentar Lars Carlstrøm og mener Britishvolt ble feilstyrt etter hans avgang, til og med for tidlig ansatt langt flere enn det som var nødvendig i de tidlige stadiene – «mer enn 300 når 30 var påkrevd».
En sentral forskjell mellom den gamle og den nye prosjektledelsen er at den gamle har prøvd å utvikle sin egen batteriteknologi. Også her anslår Lars Carlström at Britishvolt har fått vannet over hodet.
– Det er helt klart, å utvikle egen teknologi parallelt med gigafactory engineering er for mye og for dyrt for en startup.
I stedet lisensierer Recharge teknologien sin fra amerikanske C4V.
Recharge vil hente batteriråvarer fra Australia.
Det neste store agendapunktet for Recharge er å finne en bilprodusent for å signere en stor ordre eller kanskje bli en partner. Det er bred enighet blant analytikere om at dette er en avgjørende faktor.
Recharge eies av det New York-baserte investeringsselskapet Scale Facilitation.
Dusinvis av battericellefabrikker er for tiden i planleggingsstadiet i Europa. Britishvolt er så langt bare det andre prosjektet som er kjent for å kollapse. I Norge rygget Panasonic ut av et prosjekt, men det skjedde med mye mindre støy og smell etter bare ett år, da man trodde markedet ikke fantes.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»