Billigere elbiler for svenske kjøpere – takket være norsk elbilpolitikk

Norge har dem de siste årene har den vedtatt en elbilpolitikk som ingen andre land kommer i nærheten av. Elbilkjøpere har fått store tilskudd for å overbevise flere om å gå over til elektrisk drift.

Takket være subsidiene har Norge en kvart million flere elbiler på veiene enn om subsidiene aldri hadde blitt innført, ifølge organisasjonen DNV GL, som beregner at Norge ville hatt omtrent samme andel biler strømleverandører i. Sverige – litt over 1 % – uten subsidier.

Og som et resultat som følge av det, ifølge forsker Sverre Alvik, har elbiler også blitt billigere i alle andre markeder.

– Nye teknologier, som batterier, blir billigere jo mer de produseres. Da ønsker stadig flere bilkjøpere i andre land å gå over til elbil. Våre beregninger viser at de totale karbondioksidutslippene mellom 2010 og 2050 ville blitt 380 millioner tonn større enn uten Norges elbilpolitikk, forklarer han. Kveldspost.

Kritikere har argumentert at Norges elbilpolitikk har kostet enormt mye penger i forhold til å redusere utslipp. Hvert tonn redusert karbondioksid kostet staten 1500 kroner.

– Men den globale effekten av norsk elbilpolitikk er mer enn fem ganger større enn den nasjonale effekten. Da får vi for 1500 SEK ikke lenger ett tonn, men heller seks tonn mindre utslipp, forklarer Sverre Alvik.

Rapporten har tatt i betraktning elbilers større miljøbelastning når bil og batteri produseres sammenlignet med produksjon av en vanlig forbrenningsbil.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *