Tata konsulenttjenester (TCS) og BankID BankAxept AS, Norges nasjonale elektroniske betalings- og identitetssystem, har inngått et strategisk partnerskap for å skape og drifte en kommandosentral som styrker og forbedrer sikkerhet og tilgjengelighet for landets kritiske finansielle infrastruktur.
BankAxept er det nasjonale betalingssystemet i Norge, hvor 80 % av kortbetalingene skjer med BankAxept-kort. BankID er Norges elektroniske identitetsverifiseringssystem, brukt av mer enn 90 % av landets befolkning, banker, offentlige institusjoner og næringsliv. De nye reglene om digital identitetsautentisering krever at BankID tilbyr brukerne en kompatibel, pålitelig og sikker elektronisk identitetsløsning med 24/7 support.
BankID BankAxept AS har valgt TCS som partner for å lage et nytt forretningssenter for selskapet. TCS ble valgt på grunn av selskapets dokumenterte merittliste med å lede storskala vekst- og transformasjonsprosjekter for selskaper i bank- og finanssektoren. Som en del av avtalen skal TCS bygge og drifte et driftssenter i Oslo for alle BankID BankAxept AS brukere og kunder. Det nye kommandosenteret, tilgjengelig 24/7, tillater umiddelbar håndtering av alle tjenesteavbrudd, sikkerhetsproblemer eller kundeforespørsel knyttet til tjenester.
TCS vil drive et dedikert overvåkingsrammeverk ved det nye kommandosenteret. Rammeverket kan forutsi, reagere på og forhindre at eventuelle problemer i verdikjeden påvirker det bredere økosystemet for finansielle tjenester. Den vil også inkludere funksjoner som effektivt deler kommunikasjonsdata med et team av eksperter og leverandører, slik at de raskt kan identifisere årsaken til problemet og samarbeide for å løse eventuelle problemer. Kommandosenteret har muligheten til å administrere både interne team og leverandører, noe som gir mulighet for rask håndtering av driftsforstyrrelser, sikkerhetsvarsler eller hastehendelser. Den kan også integrere verdiøkende tjenester fra partnerøkosystemer.
– BankID har nå 4,4 millioner brukere over hele Norge og BankAxept håndterer rundt 8 av 10 betalinger i butikkKommentarer Øyvind Westby Brekke, administrerende direktør, BankID BankAxept AS. Enhver inaktivitet av disse systemene har en alvorlig innvirkning på landets offentlige institusjoner, bedrifter og innbyggere. Vi henvendte oss til TCS som en pålitelig teknologipartner for å bygge et oppdragskritisk kommandosenter som raskt vil hjelpe oss med å løse eventuelle tekniske problemer eller tjenesteforstyrrelser for å sikre fleksibilitet og pålitelighet for Norges kritiske infrastruktur for finansielle tjenester.
– Vi er glade for å samarbeide med BankID BankAxept AS i deres misjon om å muliggjøre sømløse finansielle transaksjoner i det nasjonale økosystemet og fremme innovasjon. Vårt operasjonsstyringssenter vil forbedre sikkerheten, påliteligheten og fleksibiliteten til den nasjonale betalings- og elektroniske identifiseringsinfrastrukturen som støtter det norske økosystemet for bank- og finanstjenester, samtidig som det støtter innovative nye tjenester fra partnere i økosystemet. Han sier Rajan Maheshwari, Country Manager for TCS i Norge.
For mer informasjon, besøk: https://www.tcs.com/what-we-do/industries/banking
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»