Det er spenning i industriområdet Marjarp i Falköping som forberedelse til den nye Jula Logistics logistikkterminal som skal stå klar sommeren 2024. På et område tilsvarende tolv fotballbaner er et helt nytt anlegg under bygging klar til å ta imot varer fra hele verden Europa med tog og lastebil. Spørsmålet om bærekraft står sentralt i byggingen og hele terminalen skal drives av fjernvarme fra Solör Bioenergi.
Solör Bioenergy Group er en aktør innen trebrenselbasert fornybar energi med 600 000 brukere hver dag. Selskapet har 300 lokasjoner i Sverige og Norge spesielt, hvor fjernvarme, damp og elektrisitet produseres og distribueres til boliger, bedrifter, kraftverk og industri.
Bedriften omfatter også energigjenvinning av impregnert trevirke og produksjon av biodrivstoff, samt drift og vedlikehold av kommunale og private VA-anlegg. Ved å utnytte ressursene i skogen ønsker Solör å legge til rette for et bærekraftig samfunn med reduserte karbondioksidutslipp.
Når Jula Logistics etter å ha tatt beslutningen om å velge fjernvarme til den nye logistikkterminalen, som skal stå ferdig sommeren 2024, har Solör startet arbeidet med å koble sammen området. Totalt ble det lagt en ny en kilometer lang line opp til bygget.
I det nye området det forventes at stor inn- og utstrømning av varer vil bli håndtert og lagerleie. Jula Logistics, som er et eget selskap innenfor Jula Group, satser stort på bærekraftig transport og har designet fem jernbanespor i området som skal forsyne tre terminaler med gods.
Lagerbygningen, som skal leies ut til flere leietakere, er på 63 000 kvadratmeter og jernbaneplattformen når et enormt overflateareal på 10 000 kvadratmeter. Området forbereder seg også på å kunne lade elektriske lastebiler.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»