Sveriges lantbruksuniversitet (SLU):
– Bærekraft er alltid et utgangspunkt for oss i SLU, på ulike måter. For eksempel har vi prosjekter som snakker om tverrfaglige og systemmessige perspektiver i utdanningen vår, som inkluderer prosessspørsmål. Vi har også tatt hensyn til klimaendringer og jobbet med hvordan utdanningen vår kan bidra. Vi har tross alt også et økologisk perspektiv av naturlige årsaker og i vårt DNA, og det inngår i utformingen av det fysiske miljøet, hvor grunnholdningen er å anvende bærekraftstanker i alt vi gjør. Men vi har ikke innført bærekraft som en del av læreplanen. Vi føler ikke behov for å introdusere noe annet, for vi har alltid det perspektivet. Nå handler det om å ta neste steg, implementere og sette i gang prosesser for bærekraftig utvikling og dette er en del av bærekraftstrategien, sier Karl Lövrie, prorektor, universitetslektor og landskapsarkitekt.
Umeå universitet:
– Vi er den yngste arkitektskolen i Sverige og bærekraft fra ulike perspektiver er noe som inngår i alle designkurs og også inngår i læringsmålene for de fleste kursene. Vi jobber for tiden med en revisjon av arkitekturprogrammet der bærekraft diskuteres som en enda mer integrert del. Vi jobber mye med sosiale aspekter, med gjenbruk av bygninger, med materialer og sirkularitet, samt med hvordan vi forholder oss til jordens ressurser og ikke bare med å bygge med for eksempel tre i stedet for betong. Den er mer omfattende og stiller spørsmål om hvordan vi forholder oss til eksisterende samfunn, landskap og økosystemer, sier Sara Thor, nestleder og lærer ved Arkitektskolen ved Umeå universitet.
Lunds tekniske universitet (LTH):
– Instruksjonen endres hele tiden, selv i hvert kurs. Vi har ingen spesifikke investeringer på gang, men vi har allerede et veldig bærekraftig perspektiv i planene våre. På lavere nivå har vi kurs med tydelig fokus på bærekraft og på masternivå har vi for eksempel programmet Bærekraftig urban design. Studenter på det femårige arkitekturkurset kan også velge ett eller flere semestre med emner som spesifikt tar for seg bærekraftspørsmål. Derfor tilbyr vi et ganske bredt utvalg av kurs og moduler knyttet til bærekraft, så er du spesielt interessert i dette er det mulighet for fordypning. Det er godt integrert i de fleste kurs, selv innenfor teknologikurs er bærekraftsaspekter generelt dekket. I min verden ser det ut til at vi er ganske godt forsørget, men med forbehold om at vi utvikler bærekraftsaspekter fortløpende, avhengig av de mest aktuelle problemstillingene, sier Jesper Magnusson, dekan ved arkitektskolen ved Lunds universitet., sier Jesper. Magnusson, direktør for arkitektutdanningsprogrammet ved Lunds universitet.
Blekinge tekniske høyskole (BTH):
– Vi har mange sider av bærekraft i utdanningen vår. Når det gjelder masterstudiet vårt i byplanlegging, holder vi på å gjennomgå det. Programmet vil blant annet inkludere en større del av bærekraft i alle ledd, fra anlegg til driftsfase, samt inkludere et bredere aspekt av klimatilpasning. Du oppdaterer alltid opplæringen din fortløpende og vi har alltid hatt bærekraftsaspekter i våre bachelor- og masterkurs. Men gitt den generelle endringen, det problematiske rammeverket og konteksten, er det helt nødvendig å inkludere disse aspektene. Vi har også nylig ansatt en adjunkt i regional planlegging med fokus på bærekraftig byplanlegging. Så vi har bevisst styrket denne veien i lang tid, sier Peter Schlyter, professor i arealplanlegging med fordypning i miljøvitenskap.
Royal Institute of Technology (KTH):
Jeg svarte ikke.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»