B-Zero blir en ny økonomiklasse for norsk rallysport.

For en uke siden meldte Norsk Bilsport at B-Zero-klassen nå også kan stille i rally, dette er de minste rallybilene som noen gang har vært på banen før.

Klassen er åpen for biler produsert mellom 2005 og 2014 og Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo-modellene.

Opprinnelsen til reglene stammer fra 2023 Silverlake C1 Racing Series, en britisk småbilsportserie som går på mange av landets toppbaner og også finnes i Norge, nå er reglene tatt videre og tilpasset rallyene.

Reglene er nå tilpasset for å passe rallysporten og videreføres som et økonomisk alternativ for å introdusere nye eiendeler og mye er spesifisert. 13-tommers felgene gjelder på grus og snø, grusdekkene er Maxsport, om vinteren Eco Cross. For asfalt er 14″ og deretter Nankang-dekk tillatt.

Bremseklosser er gratis, støtdempere må være originale eller fra produsenten KYB i henhold til forskriftsgodkjente alternativer. Girkassen er original til alle de tre modellene, men kan endres fra en produsent til en annen. Seter, belter og lignende følger rallyreglene og klassen skal inn på norske rallyruter i 2024.

Standardbiler og strenge regler gjør at talentet til mannskapet setter grensene fremfor dybden på lommeboken.

Publisert: 2023-12-01 00:19

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *