Tenk deg å starte et selskap med to nære kollegaer som nesten ikke trenger startkapital. Tenk da på at ved hjelp av dyp industri og spesialistkunnskap kan du være ganske sikker på å tjene rundt 20 millioner SEK i en bransje som ikke er følsom for økonomiske forhold, allerede det første året. Legg til at etter det, selv om det ikke er målet ditt, er det en god sjanse for at markedslederen ønsker å kjøpe bedriften din etter et par år, noe som ville gjort deg til millionær ganger.
Den drømmen høres ikke helt feil ut. Men i virkeligheten er det også virkelighet Carlo Pilo Karth, Cecilia Haglund OG Stephen Bensmo. De har alle en lang historie hos Haypp (som er totalt dominerende på nettsnusmarkedet i Sverige) og bestemte seg nylig for å starte sitt eget, Snuset.se (domenet var faktisk gratis!)
«Vår erfaring er unik. Jeg tror at ingen kan måle seg med oss når det gjelder nettkompetanse innen snussalg. Vi var med på å bygge dette markedet, sier Carl Pilo Karth til Breakit.
Han innrømmer at dette er en arrogant påstand, men mener samtidig det er begrunnelse for påstandene. Uansett har trioen til sammen nesten 20 års erfaring i det nettbaserte ungdomssnusmarkedet og har tre ulike kompetanseområder: Innkjøp (Stefan Bensmo), Lager/logistikk (Cecilia Haglund), og Markedsoptimalisering/Words. key ( Carl Pilo Karth).
Andre eller tredje
Det var Stefan Bensmo som formelt grunnla selskapet, som heter Get This Globe AB i arkivene. Til tross for navnet har det nye selskapet ingen globale planer, og heller ingen ambisjoner, om å få ned Haypp, som har kjøpt opp mange konkurrerende selskaper de siste årene og hvis markedsandel er nesten like stor som markedet. Haypp, som nå også får en viss motstand fra Inkclub-eier Madhats investering i snus, rapporterte en omsetning på SEK 2,6 milliarder i 2022, hvorav omtrent 80 % ble generert i Sverige og Norge .
Det er mulig å trives i gigantens skygge, tror trioen bak Snuset.se.
«Vi ønsker ikke å knuse eller bli knust. Vi ønsker å bidra til et bedre fungerende marked, men vi tror ikke vi klarer å overgå Haypp. Vi kan imidlertid bli en god andre eller tredje. God nok til å imponere, sier Carl Pilo Karth.
«Haypp er en gigant og som en gigant er det vanskelig å håndtere alt. Vi ønsker å ha et tettere forhold til både leverandører og kunder. Vi ønsker å være raskere til å svare, ha bedre kundeservice og ha innhold på siden som faktisk møter spørsmålene fra kundene.Der føler vi at en bedre jobb kan gjøres, fortsetter han.
Han og Cecilia Haglund ble med i snusutfordreren for henholdsvis bare noen måneder og noen uker siden. Oppstarten var rask, nødvendig programvare kunne kjøpes, og det var ikke nødvendig med nevneverdig startkapital (bedriften hentet kun inn en liten ekstern eier). Prøvesalg er nå i gang.
«Vi er på vei, men det er som å sjøsette en trebåt. Den lekker litt til å begynne med og må blåses opp litt først. Den må kanskje til og med få klubben ut. Nå er vi her. Men i midten av mars er vi i full fart»
Leter ikke etter en hemmelig oppskrift
Carl Pilo Karth har jobbet i flere år med Haypps søkeordoptimalisering, SEO – et område som er kritisk for snushandlere med tanke på at alle typer vanlig annonsering i utgangspunktet er forbudt.
– Hvis du ikke har erfaring fra bransjen, synes jeg det er vanskelig å gå inn og gjøre en god jobb. Det er en spesiell bransje og det er mye lovverk, også når det gjelder markedsføring, sier Carl Pilo Karth.
Men hvor stort er rommet for å gjøre ting smartere enn konkurrentene når det kommer til søkeord: Hva kan du gjøre som andre ikke kan?
«Der kan jeg referere til forretningshemmeligheter. Det er mange ting du kan gjøre hvis du er kunnskapsrik og interessert i bransjen. Det er vanskelig for meg å utdype uten å si for mye,» svarer han kryptisk.
Som nevnt ovenfor er målet å oppnå en omsetning på SEK 20 millioner allerede det første driftsåret. Carl Pilo Karth er overbevist om at det nye snushandelsbedriften kan oppnå dette.
— Vi har en god oppskrift, som vi tror på og som er bevist, sier han.
Hva er den største trusselen?
«Jeg ser ingen trussel på den måten. Vi er ganske trygge der. Det ville vært om en av oss tre brakk et håndledd eller noe, svarer han.
Målene er i første omgang satt på det svenske markedet. Når selskapet har etablert seg i vår del av Europa, vil gründerne begynne å se mot kontinentet. Carl Pilo Karth siterer Tyskland og Nederland, markeder hvor tobakksfri, hvit snus blir stadig mer populær (akkurat som i Sverige).
Hvor vil din bedrift være om fem år?
– Da omsetter vi for 250 millioner i fem markeder. Vi blir ikke størst, men likevel store nok, sier markedssjefen.
Carl Pilo Karth som var blant de ti første ansatte i Snusbolaget (som senere ble til Haypp). Han sier at tidligere kolleger bare sendte «lykke-hilsener» da de hørte om oppstartsselskapet i bransjen.
«Jeg tror Haypp deler ideen om at konkurranse er en god ting.»
Det er den typen ting du sier og egentlig ikke mener, ikke sant?
«Jeg tror faktisk de liker oss. Du er alene på toppen og selskapet tar aldri feil».
LES MER: Haypp startet som tenåring — nå er de multimillionærer
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»