Du vil ikke kunne bestille en med det første, men Audi regner med at activesphere, som konseptbilen heter, kan være den første bilen som kombinerer ekte og virtuelle miljøer i førerens synsfelt.
Med interaktive elementer og 3D-skjermer kan sjåføren se kjørestatus, navigasjon, topografi og noen advarsler vist i Augmented Reality (AR). Kommer den i produksjon, vil den trolig også være den første der ratt og pedaler foldes vekk fra cockpiten og forsvinner helt når sjåføren lar bilen stå.
Noe av det mest spennende med akkurat denne konseptbilen er måten utvidet virkelighet er integrert som en del av kjøreopplevelsen og kombinerer ekte og virtuelle miljøer for både sjåfør og passasjer, sier Elin Sinervo, leder for Audi Norge.
Med et knappetrykk forvandles Activesphere til en pickup med lastebil, hvor du kan kaste gjørmete terrengsykler eller kaste inn dagens fangst uten frykt for å forsøple den ombygde bagasjerommet.
Activesphere har brede hjulbuer med plass til kraftige 22-tommers dekk og Audis elektriske quattro-teknologi, som gir bilen firehjulsdrift og gjør den egnet for terrengkjøring. Bakkeklaringen kan heves og senkes med hele 40 mm fra normal bakkeklaring på 208 mm, og den har et stilig integrert skistativ i midten av taket, som brettes bort og blir usynlig når den ikke er i bruk.
Konseptbilen er 4,98 meter lang, to meter bred og 1,60 meter høy. Akkurat som en A6 Allroad, bare litt høyere. Akselavstanden er 2,97 meter og skal gi god benplass til baksetepassasjerene.
Bilen er bygget på Audis elektriske DPI-plattform og den aktive sfæren har en rekkevidde på over 600 km og effektive ladetider med 800-volts teknologi og ladekapasiteter på opptil 270 kW.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»