Annonseboikott mot Facebook annonsert – men fortsatte å avsløre kunder – Nyheter (Ekot)

Sommeren 2020 sluttet flere selskaper å annonsere på Facebook. Det ene var det svenske nettapoteket Apothea, hvis administrerende direktør Pär Svärdson sa at Facebook ikke har gjort nok for å «redusere spredningen av rasistisk innhold».

Apotheas annonseblokk det varte mer enn ett år. Vi kan nå fortelle deg at de under nedleggelsen fortsatte å gi Facebook informasjon om hvem kundene deres var og hvilke reseptfrie produkter de ville bestille.

Dette gjorde at Facebook, ifølge Ekots anmeldelse, for eksempel kunne se at noen med en bestemt e-postadresse hadde lagt en nødp-pille til 45 SEK i handlekurven sin.

– Jeg kjente ikke til omfanget av informasjonsutvekslingen og jeg beklager at vi hadde det, sier Pär Svärdson.

Slutt å annonsere, fortsett å gi dem data om kundene dine. Så boikott?

– Ja, det vi sa var at vi skulle slutte å annonsere på Facebook og Instagram, og det var akkurat det vi gjorde.

Apothea har sendt kundeopplysningene på Facebook i til sammen nesten to år.

I sin personvernpolicy sa selskapet også at det som ble sendt til Facebook «aldri» kunne knyttes til kundens identitet. Ved Ekots siste test i april i år ble informasjonen sendt til de som ikke har valgt bort markedsføringsinformasjonskapsler.

Etter ekkoet nylig avslørte at det statseide Apoteket AB delte informasjon med Facebook, lanserte Apotea en anmeldelse, stoppet alle overføringer til Facebook, endret sin personvernpolicy og rapporterte til Personvernbyrået.

– Vi har tatt kraftige grep for å rette opp feilen slik at den ikke skjer igjen, sier Pär Svärdson.

Apothea godbiter i dag rundt 200 000 bestillinger per uke. Pär Svärdson sier at «et betydelig antall» kunder ble berørt og at det var en enkelt ansatt som utløste overføringer på Facebook.

– Akkurat det vi gjorde i 2020, boikotte Facebook, som er en styrke i en organisasjon. Å gjøre en feil er beklagelig, så styrken er at du kan rette den og gjøre noe med den.

Rettelse: Det sto tidligere feilaktig i ingressen at Apotea har registrert seg hos Facebook, det skal være riktig at selskapet har registrert seg hos det svenske personvernverket.

Sasha Granberg
sascha.granberg@sverigesradio.se

Milo Pascall

"Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *