At mange følte seg snytt ved kjøp av bruktbilletter til idretts- og kulturarrangementer kan tydelig ses i forslagene til SVT Forbruker Pluss-redaksjonen. Risikoen for å bli svindlet ser ikke ut til å være knyttet til vanen med å gjøre nettkjøp. Svensker i alle aldre blir lurt.
Mange forslag gjelder billettsiden Viagogo, noe som ikke er så rart, fordi selskapet rangerer høyt på Google nesten uansett hvilket arrangement du leter etter billetter til.
Billetter selges med falske krav
Selskapet er registrert i Sveits og Pluss analyse viser at siden bruker mer eller mindre tvilsomme metoder for å presse sine kunder til å kjøpe. Under bestillingsprosessen blir du bombardert med informasjon om hvor mange som ser på de samme billettene og hvor mange seter som allerede er utsolgt. Dette i seg selv er ikke ulovlig, men påstandene må være sanne, og Plus-gjennomgangen viser at de ikke alltid er sanne.
Villedende markedsføring er forbudt etter markedsføringsloven, og hvis du blir utsatt for det, kan du sende inn en anmeldelse til det svenske konsumentverket, som igjen kan reise sak mot selskapet i Patent- og marknadsdomstolen.
Så langt har imidlertid det svenske konsumentverket nøyd seg med å sette selskapet på sin advarselsliste. Problemene til svenske forbrukere er også rapportert til den sveitsiske forbrukermyndigheten, som for tiden driver rettslige søksmål mot Viagogo.
Vanskelig for forbrukere å få pengene tilbake
Problemet er imidlertid at svenske forbrukere kan bli lurt til å kjøpe dyre billetter med falske salgspåstander uten å kunne få pengene tilbake. Dette skyldes blant annet at kjøpet, det vil si kontrakten mellom forbruker og bedrift, er underlagt en annen lov enn deres markedsføring. Og så lenge forbrukeren til syvende og sist får det de har avtalt, for eksempel en gyldig billett levert innen en viss tid, er det sjelden så mye mer å gjøre enn å lære av sine feil.
Hvis du derimot ikke mottar en gyldig billett, kan du melde saken til Allmänna reclamationsnämnden (ARN), men historisk sett har sjansene for å lykkes vært små. Dersom meldingen involverer et utenlandsbasert selskap som ikke har svart på meldingen, blir saken ofte avvist uten gjennomgang. Og styrets beslutning er til syvende og sist kun rådgivende, selv om seriøse selskaper har en tendens til å følge deres anbefalinger.
Strengere regler i Norge
I Norge ser det annerledes ut. Der kan Forbrukerklageutvalget, eller den norske ekvivalenten til ARN, fatte vedtak i enkeltsaker som blir juridisk bindende for bedrifter. Videre er det forbudt å selge brukte billetter til en høyere pris enn normalprisen der.
Selv i Norge er det imidlertid problemer med Viagogo, som solgte billetter til overpris i strid med norsk lov. Men der kan forbrukere få tilbake forskjellen ganske enkelt hvis kjøpet ble gjort med kredittkort, ved å kontakte banken deres. Banken kan på sin side be om å få pengene tilbake til Viagogo.
Du kan også annonsere til kreditoren din i Sverige, hvis du for eksempel ikke har mottatt en gyldig billett. Merpriset utgjør imidlertid ikke gyldig klagegrunnlag i denne saken.
Forhandlinger med EU pågår
Mange av de som kontakter Plus ønsker å se strengere regler for brukte billetter også i Sverige.
Sivilminister Ardalan Shekarabi er enig i at det er problemer og mener en bred løsning er nødvendig innenfor EU for å løse situasjonen. Han sier det pågår forhandlinger i EU-parlamentet, men spørsmålet er hvor lenge svenske forbrukere må vente på resultatene.
Plus henvendte seg til Viagogo, men selskapet kommenterte ikke informasjonen som fremkom i testen utarbeidet av billettsiden.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»