Operatørene til flere kjente kommersielle flyselskaper, inkludert Delta, United og Southwest, advarer om at 5G-nettverket kan forårsake katastrofale problemer.
Amerikanske flyselskaper ber om stans i 5G-utviklingen på grunn av den potensielle faren ved flyplasser.
I et brev til Federal Aviation Administration, Federal Communications Commission og Det hvite hus økonomiske råd sa flyselskaper at i mangel av rettidig handling, 5G-nettverksforbindelser i C-båndet (4-8GHz) (3,7 -4, 2) GHz)) kan forårsake alvorlige ulemper for passasjerer og last. I brevet heter det at «de fleste reiser og forsendelser vil forbli sperret».
Flyselskapene ber også AT&T og Verizon om ikke å tilby 5G innenfor en radius på 2 mil fra landets store flyplasser. Den føderale regjeringen blir bedt om å sikre at 5G-tårn ikke installeres nær rullebaner i det minste før FAA er overbevist om at det er trygt.
FAA har allerede etablert 5G-sikkerhetssoner på omtrent 50 flyplasser for å redusere risikoen for forstyrrelser. Flyselskapsledere sier at føderale regler som beskytter flyplasser og sivil luftfart mot 5G-stråling er nødvendig for å forhindre katastrofale konsekvenser.
Kommersielle og trådløse luftfartsselskaper har aktivt diskutert 5G-sikkerhet i noen tid. AT&T og Verizon ble enige om å utsette utvidelsen av nettverket deres til 3,7-4,2 GHz. I tillegg ble det lovet at kapasiteten til tårnene nær flyplasser ville bli begrenset. Dette er hvordan kommunikasjonsselskaper prøver å gi FAA tid til å sørge for at en 5G-tilkobling er sikker.
Amerikanske flyselskaper ber om stans i 5G-utviklingen på grunn av den potensielle faren ved flyplasser.
Men flyselskapets ledere, ifølge deres ingeniører, sier at 5G kan forstyrre flyenheter. FAA sier også at en 5G-tilkobling kan gjøre målinger fra luftfartsenheter upålitelige. Dette vil være spesielt farlig når du flyr under dårlige siktforhold. Det er bekymringsfullt at flyhøydemålere opererer med samme frekvens.
Derfor kan en 3,7-4,2 GHz 5G-tilkobling forårsake sikkerhetsproblemer for en rekke sivile fly. Mobiltelefonselskaper sier at FAAs posisjon er ubegrunnet, men Canada begrenser også enheter til 3,7-4,2 GHz når de får tilgang til flyplassen.
Amerikanske flyselskaper ber om stans i 5G-utviklingen på grunn av den potensielle faren ved flyplasser.
Ifølge forbes.com har luftfartsindustrien de siste årene påpekt at flyhøydemålere opererer i frekvensbåndet 4,2-4,4 GHz. Denne enheten, som måler avstanden fra flyet til bakken, er avgjørende for å sette flyet i ugunstig retning. værforhold: tåke, snø eller regn.
Amerikanske flyselskaper ber om stans i 5G-utviklingen på grunn av den potensielle faren ved flyplasser.
I mellomtiden begynte Telia, et selskap som tester 5G-teknologi i Litauen, å bruke eksisterende kommersielle frekvenser for 5G-tjenester tidlig i januar. Telia implementerer neste generasjons kommunikasjonsteknologi i frekvensbåndet 2100 MHz. Det er allerede 20 basestasjoner som opererer i Vilnius på kommersielle frekvenser, ifølge selskapets kunngjøring.
Telia-kunder kan bruke 3,5 GHz og 2100 MHz kommersielle frekvenstjenester uten ekstra kostnad. Alt de trenger er et ubegrenset internettabonnement og en enhet som støtter 5G i Litauen. 5G opererer for tiden i Litauen med de nyeste Asus, Huawei, Nokia, OnePlus, Sony og Xiaomi-telefoner, samt Huawei og ZTE-modem. Telias 5G-forbindelse med kommersielle 2100 MHz og 3,5 GHz testfrekvenser er aktivert på selskapets 110 basestasjoner.
Kilder:
https://finance.yahoo.com/news/us-airlines-warning-letter-211919932.html
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»