Publisert: 8. desember 2021, 14:54
Det kinesiske bilmerket Nio har avduket en første løsning hvor hele batteripakken byttes i stedet for å lades raskt. Neste år kommer Nios biler til Sverige og lederen i Norge har allerede lett etter gode seter til et Nio House i Stockholm. – Vi ønsker å ligge sentralt men skal selge biler både på internett og hos forhandlere, sier Marius Hayler når vi møtes i Stockholm.
Nios norgessjef Marius Hayler er i Stockholm for å tale på Dagens Industris Mobilitetsdag. Vi møtes i et konferanserom minutter etter at Hayler har satt sin fot på svensk jord.
– Mobilitetsdagen, det er en svensk greie, hvem er jeg her?
Marius Hayler er nysgjerrig og vil vite mer om det svenske bilmarkedet. Nio har nettopp lansert sine biler i Oslo og begynner neste år å selge elbiler i Tyskland og Sverige.
– Vi lærte mye av lanseringen i Norge. Vi fikk for eksempel flere journalister til å teste bilene våre, men vi hadde ingen pris på dem. Det var interessant å se reaksjonene og hvordan de plasserte bilen. Mange skrev at den kvalitetsmessig burde sammenlignes med biler fra Audi eller BMW. Når vi har utviklet en interesse og en etterspørsel, presenterer vi en pris.
Planlegger du å selge bilen over Internett eller hos en forhandler og vil det være både et kjøp og en leasing?
– Ja, det blir en blanding. I Norge bygger vi vårt salgsnettverk – vi skal være i fire andre byer – og har signert serviceavtaler med flere sterke partnere. Vi har bygget vårt Nio-hus i Oslo og bygger lade- og batteribyttestasjoner.
Måten Nio selger elbiler på er ved å tilby app, inspirasjon og sosialisering på Nio House. Alt er gratis, men du må registrere deg og deretter legges inn i Nio kundedatabase. Først når du kjenner merket er det også en bil å kjøpe. Det er i samme retning som Lynk & Co har bygget sin merkevare ved hjelp av sine klubber.
Mens tradisjonelle bilprodusenter som BMW og Audi har tradisjon og historie, ønsker nye merker som Nio og Lynk & Co å skape noe annerledes, noe nytt og spennende.
Nio er et av ytterst få bilmerker som har bygget en elbil der hele batteripakken skiftes ut. I tillegg kan batteriet lades både sakte og raskt. Alle som kjøpte en Nio i Norge fikk en hjemmelader. Nine kan også selge sine hurtigladere, for eksempel til bedriftskunder som har mange biler parkert på ett sted. Nettverket av stasjoner hvor batteriet kan skiftes helt ut vil vokse og dekke et strategisk område i Norge.
– Bygger vi rundt 20 steder i Norge, har vi dekket det meste av markedet, sier Marius Hayler.
Har du de samme battericellene som andre bilmerker?
– Ja, det er samme celleteknologi. Vi kjøper fra CATL.
Så det er bare selve plattformen som er forskjellig, hvor kan batteripakken byttes?
– Ja, og vi mener det er et stort pluss. Vi kan ta ut batteriet og erstatte det med et nytt. Batteriene blir deretter kontrollert og om nødvendig reparert og fulladet. Bileieren trenger ikke bekymre seg for utviklingen av batteriet, men har alltid den nyeste teknologien. Vi vet at batteriutviklingen vil gå raskt de neste årene og rekkevidden vil øke med samme mengde batteri.
Er det i det hele tatt mulig å endre størrelsen på batteriet?
– Ja, for eksempel kan du ha et litt mindre batteri en stund og bestemmer du deg for å reise langt kan du velge et større batteri. Vi har vårt eget operativsystem som oppdaterer programvaren som trengs for å sjekke det største eller minste batteriet.
Nove foreslår salg av bilen og batteriet, men det er også mulig å kjøpe bilen men leie batteriet. Og så langt har mange kunder valgt å leie batteripakken.
– Det er en måte å redusere prisen på bilen på kjøpstidspunktet og spre kostnaden på batteriet over tid.
Er det dyrere å bygge bilen din enn biler som ikke har utskiftbart batteri?
– Sammenligner vi prisen på bilene våre med andre, er det ingen forskjell.
Mange snakker om bærekraft i resirkulering. Hvor lenge varer denne teknologien?
– Vi synes det er veldig tøft. Med denne teknologien kan vi vedlikeholde og ta vare på batteriet på en god måte, det vil øke batterilevetiden. Brukeren må ikke reise med større batteri enn nødvendig.
Ni har tilbudt andre selskaper å kjøpe teknologien, men interessen har vært god så langt. Det er en samarbeidsavtale mellom Geely-eide Lotus og Nio, og det er noen selskaper i Kina som har sett på lignende batteriløsninger. Men så langt er det bare Nio som har brakt teknologien helt til ferdige biler og stasjoner klare for batteribytte.
Lanseringen i Sverige vil finne sted i løpet av fjerde kvartal. Nio leter etter et sted for et Nio-hus i Stockholm og har blitt kurtisert av flere selskaper som ønsker å importere og selge bilene sine.
– Interessen har vært enorm fra Sverige og vi ser selvfølgelig mange likheter mellom Sverige og Norge. Norge var det første markedet utenfor Kina. Vi har egentlig ikke bestemt oss for strukturen for Sverige, om vi skal ha egne forhandlere eller ikke, sier Marius Hayler.
Mange bilmerker har forsøkt å komme til Europa, men har mislyktes. Hva er så spesielt med Europa og bilkunder her?
– Det er viktig å være forberedt og ha alle prosesser på plass for å være effektive. Vi må tilpasse oss Sverige og andre markeder. Bilen må også klargjøres og tilpasses hvert enkelt marked og det skal fungere. Vi trenger selvfølgelig en god prosentandel elbiler, som i Norge hvor vi slapp å selge elbilen som konsept, var det allerede klart.
Etter Sverige og Tyskland vil Nio ekspandere i hele Europa. Nine har nylig signert avtale med Shell, som skal være partner i bygging av stasjoner for batteribytte og hurtiglading. Avtalen gjelder Shell i Kina og Europa.
Geelys designavdeling er lokalisert i München. Programvaren og dets eget operativsystem utvikles i Silicon Valley og løpsoperasjonene og Formel E-teamet drives fra England. All produksjon foregår i dag i Kina.
– Tanken er å få kompetanse der den er og er på sitt beste. Tanken bak Nio har alltid vært å skape et globalt selskap, sier Marius Hayler.
I Teknikens Värld utgave 26/2021, som kommer i salg fra 16. desember, kan du lese vår prøvekjøring av Nio ES8 SUV.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»