Hannes Andersson, administrerende direktør i Everysport Group.
FOTO: Tor Johnson
20. september 2022
Samtale med
For to og et halvt år siden hadde Everysport Group, med nettsteder som Svenska-fans og Hockeysverige, null betalende abonnenter. Den har nå nesten 7000 bare i Sverige og investerer ytterligere i Norge med en side med fokus på sport og politikk.
Idrettspolitikk.no er imidlertid ikke en helt ny side. Den ble tidligere drevet av non-profit sjefredaktør og gründer Andreas Selliaas, en norsk undersøkende journalist som gjorde sitt navn gjennom avsløringer om korrupsjon i sportsverdenen. Han forblir også administrerende redaktør når nettstedet relanseres av Everysport Group (tidligere Everysport Media Group).
Hannes Andersson, administrerende direktør i Everysport Group, sier at ideen oppsto da ledelsen så på hvordan de kunne utvikle sine nåværende nettsteder ettersom de så en økning i betalingsvillighet for tjenestene deres.
– Forslagene våre om sport og næringsliv gjør det veldig bra og vi la også merke til at dekningen av det kommende verdensmesterskapet i Qatar var noe mange ønsket å lese. Da dukket det opp en mulighet innenfor vår norske virksomhet til å fange Andreas Selliaas, noe vi ønsket å gjøre. Etter noen raske kundeundersøkelser så vi også at det er et ganske stort publikum som er villig til å betale for det, sier Hannes Andersson.
Hvilke emner kan du forvente å dekke?
– Kanskje litt av en klisjé, men det handler om å skrive om det som foregår bak kulissene. Om idrettens rolle i samfunnet, virkningen av pandemien, men også mange avsløringer, vil jeg si.
Everysports reise har, som mange andre mediebedrifter, vært fra å stole på annonseinntekter til å investere i kvalitetsinnhold som får brukerne til å betale for innholdet.
– Selv om vi ikke har blitt så hardt rammet på annonsesiden som mange andre aviser, er det Pluss-innholdet som gjør at vi kan tjene penger. Et godt eksempel er siden Hockeysverige, som lenge har slitt med lønnsomhet, men som nå har nærmere 3000 betalende abonnenter, sier Hannes Andersson.
Totalt i konsernet i dag, inkludert utenlandske sider, har de ca 28.000 betalende brukere. Ser man på redaksjonelle sider i Sverige, er det i dag 7000 heldigitale brukere.
– For to og et halvt år siden lå vi på null, sier Hannes Andersson.
Hva er målet for abonnenter på det nye sportspolicynettstedet?
– Det er ikke et produkt som vil ha 10.000 abonnenter, men hvis vi kan komme over tusen i løpet av noen år ville vi vært fornøyd.
Les mer: Erobre sport én disiplin av gangen
Samtale med
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»