Trolleybusser har generelt blitt oppfattet som ekstremt miljøvennlige, men hvor sikre er de?
Allerede i 1928 begynte planene for en trolleybusslinje i Bergen. Men linjen ble ikke satt i drift før i 1950. I april 2022 ble en ny linje åpnet og det har oppstått en del problemer siden den gang, som førte til at alle trolleybusser ble parkert i Bergen senhøstes 2022.
Berg og dalbaner
Berg-og-dal-banen på Østlandet får mye oppmerksomhet for alle sine feil og mangler etter lanseringen. Men i Bergen har de lignende problemer med trolleybusslinjer. Selve bussene har stort sett fungert bra, men det er problemer med de aktive linjene som bussstrømavtakerne bruker.
Det ble oppdaget flere feil og mangler på den nye banen fra Puddefjordbroen til Lyngbø. 10. desember 2022 ble det besluttet å stenge transportanlegget på Laksevåg-siden, fra Puddefjordbrua til Lyngbø.
Kostnadsøkning
– Det har vært flere driftsulykker i perioden siden åpningen av anlegget i april 2022. Disse ulykkene har medført skader på strømavtakere på busser og infrastruktur og dermed økte kostnader, sier Geir Østerfeldt i Bybanen AS.
– Før vi kan åpne igjen, må vi følgelig få oversikt over feil og mangler, inkludert forbedringer i strukturen. Vi er i dialog med Bybanen Utbyggd for å kartlegge feil og mangler som kan ha sammenheng med garanti/krav. Vi er også avhengige av eksterne ressurser som har begrenset tilgang i Europa for å rette opp feilene som er funnet. Foreløpig vet vi ikke hvor lang tid dette arbeidet vil ta, ei heller omfanget av kostnadene og dermed når anlegget kan gjenåpnes», fortsetter Østerfeldt.
Venter på komponenter
Men busser går ikke bare på denne linjen. Bussene kjører også på den originale trolleybusslinjen.
– På linjen mellom Birkelundstoppen og Sentrum er strømmen avbrutt enkelte deler av traseen på grunn av veiarbeid. Forøvrig knyttet til Haukeland sykehus som rekonstrueres i forbindelse med den nye trikkeholdeplassen. Det har ingenting med selve Trolley-anlegget å gjøre, men vi venter på noen komponenter som må monteres før vi kan sette anlegget i drift igjen, forklarer Østerfeldt.
En rekke ulykker
Det har vært en rekke hendelser på linjen som har fått alle bussene til å parkere.
10. desember 2022 brøt det ut brann ved en kontaktlinje i Carl Konowsgt. Skadene forårsaket av brannen er utbedret.
Når det gjelder brannen i seksjonsskilleren i april 2022, i Kringsjåveien/Håsteinsgaten, skyldtes dette feilkobling i forbindelse med anleggsinstallasjonen og er uten tilknytning til brannen i desember. Feilen ble identifisert og løst før anlegget ble satt i drift igjen.
16. desember 2022 ble det oppdaget en vannlekkasje i Mannsverk som førte til jordfeil og strømbrudd. Skaden er midlertidig fikset.
Bruk alternative busser
I mellomtiden bruker operatøren alternative materialer. Men dette har ikke gått upåaktet hen. De ansatte med ansvar for service og vedlikehold av Solaris trikkebussene har hatt en uønsket lang ferie og vet ikke når de kan komme tilbake på jobb.
Bussoperatøren, Tide Buss AS, vet heller ikke når bussene vil kunne settes i drift og dette har skapt vanskeligheter med planlegging av materialbruk.
Kilde: Norska Bussmagasinet
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»