Bilde av situasjonen for gjestfrihetssektoren i Gøteborg, januar 2023

Hvordan er gjestfrihetsbransjen i Gøteborg? Hver måned deler Göteborg & Co en oversikt og analyse av situasjonen basert på foreløpige data fra Benchmarking Alliance og SCB/Tilväxtverket. Analysen fokuserer på blant annet antall gjestedøgn, beleggsprosent, reisemønster, gjennomsnittlig hotellpris med mer for å få et stort bilde av måneden.

Med VM i håndball for menn og større messer gikk januar måned ganske bra Gøteborg. I en nordisk sammenligning hadde Gøteborg det høyeste hotellbelegget i løpet av måneden.

Vanligvis er destinasjonen i off-season måneder

Januar og februar er generelt destinasjonens lavsesongmåneder, noe som gjenspeiles i hotellbelegg og prisnivå. Sysselsettingen i Gøteborg i januar var 54 %, 47 % i Stockholm og 48 % i København. Ser vi på antall okkuperte hotellrom, var etterspørselen 12 % høyere enn samme måned i 2019 og 4 % høyere enn i 2020.

I forbindelse med månedens begivenheter ble det notert høye ratervekstrater på hotellene, som nådde en topp i den tredje uken i gjennomsnitt med 72 % på hverdager og 73 % i helgene. Den store markedet Min hund returnerte til den svenske messen etter to år med panoreringfrø, Bilmessen har fått historiske besøkstall og verdenscup i håndball for herrer trakk rundt 65.000 besøkende til Scandinavium. Med drøyt fem millioner overnattinger i hele 2022 er tallet kommet overnatting på hoteller, gårdshus og herberger i regionen omtrent på samme nivå som i 2019.

En fem prosent økning

Svenske overnattinger viser en fem prosent økning, mens antall utenlandske overnattinger var 13 prosent mindre. Utviklingen var hovedsakelig drevet av strømmen i regionenmarkeder – Norge og Tyskland – men også USA viste en god trend utvikling. Volummessig var Norge og Nederland ansvarlige den største veksten i hele 2022. Bookingsituasjonen for februar ser bra ut på drøyt 37 %. de bestilte hotellrommene. Hotellet ser for tiden ut til å være en fortsatt ressurs skriv ut i bedriftsbestillinger på hverdager. Imidlertid er bekymringsskyer konstante tilstede når det gjelder privatmarkedet.

Fortsatt kort ventetid

Næringen vitner om dette fortsetter kort forhåndsvisning med reservasjoner og kanselleringer e lave kostnader totalt sett. Dette totalt med Økende innkjøpspriser og høye energikostnader betyr også dettegenerasjonens planleggingshorisont har blitt stadig kortere. Serveringssektoren det er spesielt sårbart. Shopping sier også at besøkende handler mindre enn vanlig. Den reduserte kjøpekraften gjør at svenske husholdninger har en vent og se tilnærming a turplanlegging og forbruk.

bsøkeren forventes å gjøre mer forskning

bDet forventes også at søkeren vil foreta videre forskning og sammenligne som stiller enda større krav til alle operatører i serveringssektoren bidra med relevant og lett tilgjengelig informasjon. Enkel av og på ombookingsmuligheter og rimelighet blir viktig ettersompeker i alle retninger. 2023 bør preges av endrede reisevaner generelt for eksempel ved å redusere antall turer. Tross alt er det Få tak i Svensker som velger å avstå helt fra ferieturer og mer
det er fortsatt stor interesse for ferie/storbyferie i storbyer.

Les mer om Gøteborgs reiselivsnæring på Turismnytt her

  • Tekst: Gøteborg & Co
  • Foto: Maja Wijkstrom

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *