Elbiler har kniven i strupen på Tesla Model 3

NIO ET5 har Tesla Model 3 som sin mest åpenbare konkurrent og nå har de første eksemplene ankommet Skandinavia.

2023-03-13 – 17:28

De første eksemplarene av NIO ET5 er allerede kommet til Norge og ligger hos Birger og Haug i Åros, hvor de klargjøres for levering til de første kundene.

Det er en praktisk, litt mindre sedan; men den inneholder mye av det våre brukere har kommet til å forvente av en NIO. Den har blant annet det samme markedsledende pilotsystemet som NIO ET7, sier Asbjørn Mitusch, talsmann for NIO Norge.

Vi vet foreløpig ikke nøyaktig dato for når de første bilene skal leveres, men det vil være «i løpet av denne måneden». Vi vet ennå ikke når tilsvarende vil skje i Sverige.

ET5 i Norge. Foto: NIO

Dette er NIO ET5

NIO ET5 er NIOs første mellomstore sedan i Europa. Fokus på aerodynamikk med «fastback»-silhuett og «rent design», 1,25m2 panoramaglasstak, baklykter av typen IllumiBlade, som er «slanke, men vakre». Dørene er av typen «soft close», så du trenger ikke å smelle igjen for å lukke dem.

Akselererer fra 0 til 100 km/t på 4 sekunder, og ET5 overgår Long Range-versjonen av Tesla modell 3 (4,4 s), men blir slått av den dyrere Performance-utgaven (3,3 s) av den amerikanske konkurrenten.

NINE ET5. Foto: NIO

Av en eller annen merkelig grunn kan du ikke legge ned baksetet på ET7s storebror for å utvide bagasjerommet, men det kan du her.

Det meste av utstyr er inkludert i grunnprisen, inkludert to klimasoner med antimikrobielle og anti-allergenfiltre, setemassasje og forseteventilasjon, setevarme og 4K dash-kamera. I tillegg selvkjørende system med fire Nvidia Drive-prosessorer, med en total datakraft på over 1000 TOPS (Tensor Operations per second). Det må visstnok være mye. NIO kaller det Adam Super Computing. I kombinasjon med NIO Aquila Super Sensing, med totalt 33 sensorer, 8 megapiksler HD-kameraer, LiDAR og 360 graders kameraer, skal dette tilby svært pålitelig kjøreassistanse.

I tillegg kan du velge en komfortpakke. Da får du også ventilerte forseter, oppvarmet ratt, oppvarmede bakseter, smart duftsystem og belysning i innstigningslistene.

Et ekstra sett med hjul er valgfritt.

Foto: NIO

Mer informasjon: ni. com

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *