Av Cristina Forlin
Nye tiltak må til for å få fart på turismen til Kungsbacka når antallet synker.
Forhåpentligvis vil mer koordinering og avtaler der dere drar nytte av hverandre gi resultater.
– Og sørg for å signere bedre, sier Marie Cervin i Onsala.
Tjolöholm er et av de store turistmålene i kommunen. Arkivfoto: Norra Halland
Årene under pandemien var selvfølgelig spesielle. Mens få gikk på restauranter eller reiste til utlandet, vokste det nær turisme, og mange valfartet til turstier, naturreservater og friluftsliv. Fjoråret var et oppsving for reiselivet, men det har ikke vært et skikkelig løft for de fleste besøksdestinasjonene i Kungsbacka.
Äskhult hadde i overkant av 15.000 besøkende i 2022, og sammenligner man tilbake over tid, er det litt mindre enn i 2016. Handelen, som er det desidert største turistmålet med nærmere seks millioner besøkende, er om lag 800.000 under tallet i 2016 Det faktum at den har fått et stort slag under pandemien er åpenbart en av forklaringene.
Naturum på Fjärås bräcka er besøksmålet som viser en markant økning sammenlignet med 2016, fra i underkant av 60 000 besøkende til nesten 68 600.
– Og så snakker vi med besøkende som deltar i programinnlegg, besøker kafeen eller går inn og ser på utstillingen. Legg til det alle de som går tur i Bräkan, kan det telle flere hundre tusen, sier Anna Frykman, reiselivsaktør i Kungsbacka kommune.
Når det gjelder Tjolöholm, har ifølge Anna Frykman i 2022 antall besøkende til slottsturer, arrangementer og på restauranter økt betydelig.
– I tillegg kommer konsertene og sommerteateret som hadde eksterne arrangører.
Mer fra utlandet
Men det trengs mer samarbeid mellom destinasjoner hvis sektoren skal vokse, og også mer oppmerksomhet til utenlandske turister, ifølge Johan Olofsson i Swedish Destination Development.
Han var en av innlederne da Kungsbacka kommune nylig arrangerte en destinasjonsdag.
– Det er store muligheter for å øke antall turister fra Norge til Kungsbacka, sier han.
– Det norske markedet har tatt seg opp og har økt med 30 prosent siden 2019. Da var tallet i underkant av 5.000 overnattinger, i fjor rundt 6.500.
Nordmenn forbinder ferie i Halland med shopping i Ullared, sol og bading, camping og natur.
– Det er viktig å kombinere ulike ferieopplevelser til attraktive pakker, sier Johan Olofsson.
– Tenk alltid på reisemålet, en gjest ønsker å oppleve forskjellige ting i løpet av en tur.
– Det er store muligheter for å øke antall turister fra Norge til Kungsbacka, sier Johan Olofsson, Svensk Destinasjonsutvikling. Foto: Cristina Forlin
Den fremhever også hvor viktig digital synlighet er, for eksempel på Tripadvisor og Google for business.
– Skal du ha med deg norske turister hit, må du være synlig på sterke norske plattformer, for eksempel Opplev Sverige. Det er viktig å optimalisere søkeordene dine.
Stort potensial
Også Anna Bengtsson i Visit Halland, som har et tydelig internasjonalt kall, følger samme linje. Han ga eksempler på hvordan de jobber med Halland markedsføring i Tyskland og Danmark.
– Det er mye gjestepotensiale der, og det kan Kungsbacka selvsagt også utnytte, sier han.
Ifølge en undersøkelse ønsker 1,6 millioner dansker å reise til Sverige. De fleste blir i helgen eller en langhelg og vil slappe av, oppleve naturen og nyte freden og roen.
Det krever engasjement
Men mye mer kan også gjøres lokalt. Det mener i hvert fall Marie Cervin og Magda Ekberg fra Onsala.
De var der og ville i tillegg til å møte kolleger fra bransjen også si noen ord for Gottskär, og de er skuffet over måten byen blir behandlet på av kommunen. Et eksempel de gir er skilting.
– Det er veldig dårlig skiltet, sier Marie Cervin.
– Sykler du opp Kattegattleden fra Kungsbacka, er det et lite skilt som sier Gottskär. Hvis du kommer nordfra fra Gøteborg, noe mange gjør, er det ingen tegn.
– Jeg har tatt opp denne saken med kommunen så mange ganger og har vært i kontakt med dem i årevis om Gottskär og Kattegattleden, sier Marie Cervin.
– Men det skjer ingenting. Det vi ønsker og har bedt om er tydelig skilting som ikke kan mangle, både for besøkende og for bedrifter. Det er forøvrig ingen spor til Nidingen.
Marie Cervin har drevet Skafferiet i Gottskär i noen år og er svært engasjert i utviklingen av det lille samfunnet. Det samme gjelder Marga Ekberg, som er aktiv blant annet i Onsala-bedriftsnettverket.
– Det er gründerne som har sponset kartet over Kungsbackafjorden, som inkluderer Onsala, Åsa, Frillesås, Fjärås og Vallda, som er veldig populært blant turister. Men det er kommunen som skal finansiere det, mener han.
Ifølge serveringsbransjens utvikler Anna Frykman er det mange regelverk som styrer hvordan
kan det settes opp skilt og hvilke tillatelser som kreves av de ulike myndighetene.
– Så det er ikke helt lett. Jeg vet at det er en hjertesak for mange og håper selvfølgelig at vi sammen kan finne en god løsning i fremtiden, sier hun.
Og ifølge henne er det digital markedsføring som blir viktigere og viktigere, og den du bør fokusere på.
– Hvis turister leter etter et sted å spise og bo, googler de det.
Fakta: Besøkende i 2022
Kungsmassan 4.090.000
Hede Fashion Outlet 1.900.000
Tjolöholm slott 120 000 arrangementer og besøk + 80 000 i området
Naturum Fjärås Bräcka 68.579 + de som oppholder seg i området
Turistinformasjon + Kunstgalleri 21 118
Äskhuls landsby 15 088
besøk kungsbacka.se 180 561
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»