Høyrehumor og politikk topper listene i årets Maktbarometer

Den store nyheten i år for Mediehøgskolens Maktbarometer er at Tiktok har fått sin egen måling.

– Tiktok blir viktigere og viktigere. Det var på tide å begynne å måle der, sier Emanuel Karlsten, president i Mediehøgskolen.

Ifølge Emanuel Karlsten er det også tydelig at det var et valgår. Politikk tar stadig større plass. Alle partier unntatt Venstre har vokst i sosiale medier siden forrige måling.

SD klatrer på listene

Sverigedemokraterna er det eneste partiet som har kommet inn på en topp fem-liste. De er nå nummer én på Facebook og nummer to i total digital dekning. På de fleste plattformer tar de riktige kontoene mest plass. Bare venstreorienterte politiske kontoer tar mer plass på Instagram. På Tiktok er bare 2 av de 100 beste kontoene klassifisert som politiske.

– Det er en krangel om Tiktok om at Sverigedemokraterna har stor suksess der. Men vi ser ikke store svenskdemokratiske kontoer, blant de største 100 eller 200 i alle fall. Vi ser generelt svært få politiske rapporter om Tiktok i Sverige, Emanuel Karlsten.

Humoren slår inn igjen

Men akkurat som i fjor og året før er humoren på topp. Jocke og Jonna Lundell ble årets makthavere, og toppet også listen på Youtube og Instagram. Influencers og komikere som JLC Group, Therése Lindgren og IJustWantToBeCool topper også listen over størst total rekkevidde.

– På en måte er det bra at toppen ser lik ut. Vi har en slags elite i Sverige som har vært med oss ​​siden starten.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *