Dette er et diskusjonsinnlegg.Forfatterne er ansvarlige for meningene.
Vi snakker ofte at «energimangelen» gir ekstremt høye strømpriser, spesielt i Sør-Sverige. Sannheten er at vi aldri har hatt så stort strømoverskudd som i fjor.
Diagrammet her, fra organisasjonen Energiföretagen, med ukedata fra Svenska Kraftnät (import = topplinje, eksport = bunn) viser at vi hadde en nettoeksport av strøm hver uke i 2022. I noen timer måtte vi importere strøm (hovedsakelig fra kl. Norge), men mest eksporterte vi.
Sveriges totale strømforbruk i 2022 var 137 TWh. Et fall på fire prosent sammenlignet med 2021.
Annonse
I løpet av året I Sverige ble det produsert 170 TWh strøm. Nettoeksporten for hele året var derfor ikke mindre enn 33,2 TWh. Selv ikke i de siste ukene av 2022, da mange av våre «programmerbare» strømprodusenter (atomreaktorer) sto stille, hadde vi en nettoimport av strøm.
Annonse
Samme mengde strøm (kilowatt, kW) skal alltid mates inn i et strømnett som det forbrukes. Da er det godt å kunne importere og eksportere strøm. En annen måte er å lagre elektrisitet i batterier, hydrogen eller pumpekraftverk. Mange av disse løsningene er i gang. En enklere måte er å målrette bruken mot forbrukere som ikke trenger strøm nøyaktig hele tiden. Eksempler på dette er oppvarming og lading av elbiler.
Noen er bekymret fordi strøm ikke vil være nok til å lade alle elbiler. Men en vanlig elbil bruker omtrent 2 kWh per tilbakelagt kilometer. Hvis den kjører 1500 miles i løpet av et år, forbrukes det 3000 kWh for å lade den. 1 TWh er 1 milliard kWh. En million elbiler ville derfor kun trenge 3 TWh strøm per år for lading. Dette tilsvarer 10 prosent av vår nettoeksport i 2022. Å erstatte alle Sveriges rundt 5 millioner lette lastebiler med elbiler ville kreve 15 TWh. Men så mange trengs ikke i fremtiden, vi kan dele dem: delte biler er billigere og bedre!
En liter bensin inneholder ca 10 kWh energi. Med et forbruk på rundt 0,8 liter per kilometer brukes altså 12.000 kWh fossilt brensel. Fire ganger mer enn tilsvarende elbil.
Nok et positivt nyheten er at mange elbiler snart vil kunne levere energi til nettet. De kan da lades når belastningen er lav (= billig strøm) og selges videre når belastningen på det svenske strømnettet er høy (= dyr strøm). Hvis mange elbiler kobles til og lar strømmen gå begge veier, danner de et enormt batteri som kan støtte det svenske strømnettet!
Annonse
Annonse
Det meste av Sveriges elektrisitet er billig å produsere. 1 kWh fra eksisterende vannkraftverk koster i underkant av 20 öre og vindkraft koster rundt 30 öre per kWh. Den variable kostnaden ved å produsere drivstofffri elektrisitet er svært lav. Sol- og vindenergi senker prisen på elektrisitetsmarkedet og erstatter den dyre strømmen som produseres av fossile kraftverk.
Grunnen til at timeprisen til tider er svært høy, er at timeprisen på vårt strømmarked er satt ut fra prisen på siste tilkoblede kraftverk. Siden vi er sammenkoblet med andre land i Europa, vil prisen i Sverige ofte settes av et gasskraftverk = dyr strøm. Men denne prismodellen er ikke hugget i stein. Det kan endres gjennom politiske vedtak.
Gunnar gård, medlem av Sundsvalls parlamentsmedlem
Ved ribbein, Techn Lic Teknisk fysikk og utdanning
■■ Tenk på det også – send en presentasjon her
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»