I helgen gikk den årlige eCar Expo av stabelen i Gøteborg. Messen samler nærmere 100 utstillere av elektrifiserte kjøretøy, ladeteknologi og solenergi.
Formatet bidrar til at den besøkende effektivt kan samle store mengder informasjon om den pågående elektrifiseringen av samfunnet.
Holistisk grep
Messen er med andre ord det perfekte forumet for å samle all nødvendig informasjon før man investerer i oppladbar teknologi, et valg som stadig flere vil måtte ta i årene som kommer.
Gitt volatile strømpriser dukker også solceller opp som noe stadig flere boligeiere må investere i.
Når det gjelder kjøretøydelen av messen, gjelder et dynamisk oppsett der prøvekjøringer og seminarer blandes med konvensjonelle stands.
Volvo var iøynefallende med sitt fravær
Det er ingen tvil om at Kinas bilindustri vokser. Bare for å gi et mål på deres tilstedeværelse, kom en tredjedel av alle biler tilgjengelig for prøvekjøring fra østlandet.
Selv den kinesiske bilprodusenten som mest kjennetegner Gøteborg, Geely, har hatt en sterk tilstedeværelse gjennom de forskjellige selskapene som er en del av konsernet.
Lotus, Polestar og Lynk & Co var alle representert, men kronjuvelen bosatt på Hisingen glimrer med sitt fravær.
Volvo har i noen år etablert en strategi som består i å ikke delta på noen messer, men i å organisere egne arrangementer.
Nye skuespillere
Elektrifisering har tegnet om spillkartet og skapt nye muligheter for kinesiske produsenter til å begynne å eksportere til Europa i et rasende tempo.
For industrien så det ut til å bytte fra forbrenningsmotor til elektrifiserte motorer å være det som måtte til for å senke nivået tilstrekkelig.
Hele tre nye bilprodusenter fikk sin svenske debut på elbilmessen, og kinesiske produsenter hungrer etter markedsandeler når tradisjonelle produsenter sliter med forsyningsproblemer.
De tre nye produsentene var BYD, Hongqi og NIO som var på stedet og viste frem sine nyeste design. Flere er allerede solgt i Norge tidligere, men har dermed mulighet til å konkurrere på det svenske markedet også.
NI
NIO, i tillegg til modellprogrammet, hadde til hensikt å selges eller leases til vanlige forbrukere med sin EP9 konseptbil.
En superrask elbil som var det kinesiske merkets første bil og en måte å skape oppmerksomhet på som ny produsent.
I tillegg til EP9 var hele produktutvalget representert av den store sedanen ET7den litt mindre ET5 sedanen og EP7 mellomstore SUV.
Bygg drømmen din
BYD, akronym av Build Your Dream, presenterte modellene Atto 3, Tang og Han. Dette er to SUV-er i forskjellige størrelser og en stor sedan.
Selv om BYD er nytt i Europa, har det bygget biler i nesten 20 år, men for det kinesiske markedet.
Kinesisk luksus
Selv om Hongqi er ny i Sverige, har han mange års erfaring med å bygge biler. Selskapet er statseid og har en historie med å levere biler til toppen av partiet og har gjort det siden 1950-tallet. På utstillingen viser de den flamboyant utformede E-HS9, som ønsker å være en luksus-SUV.
Kappløpet om elektrifisering
Selv om det er lett å få inntrykk av at kinesiske merker ligger langt fremme i elektrifiseringskappløpet, er det ikke sant at konvensjonelle produsenter har sittet stille i utviklingsavdelingene de siste årene.
Snarere er det omvendt og det begynner å ta sin toll ettersom det lanseres stadig flere rene elbiler. Polestar viste frem sin første bil bygget på en ren elbilplattform.
Polestar 3 ble presentert av designdirektør Maximilian Missoni foran et stort publikum. Missoni snakket blant annet om hvordan man kan designe frontenden for å minimere luftmotstanden ved å legge til en liten innebygd vinge.
Lotus, nå eid av bilgruppen Geely, var til stede og presenterte sin første SUV noensinne, den elektriske hyper-SUVen Elektrisitet. Den nye bilen ble presentert av designlegenden Peter Horbury som, etter mange år i Volvo, nå er designdirektør for det britiske merket.
Energieffektivitet
Etterfølgeren til fjorårets Highest Gear-bil Hyundai Ioniq 5 har også blitt omtalt. En lang og slank sedan, men som på Hyundais språk kalles en «streamliner».
Takket være en kropp optimalisert for å være aerodynamisk rekkevidde Ioniq 6som modellen heter, en rekkevidde som er rundt ti mil lengre enn 5-eren til tross for samme type drivlinje.
Konseptbil
Volkswagen har også vært involvert i en sving med sine ID-biler, som nå har blitt et vanlig syn på veiene. Det som imidlertid skilte seg ut på standen var konseptbilen ID Space Vizzion, som kommer i en produksjonsklar versjon neste år.
Sjansen for at den blir en bestselger er stor da modellen har som mål å kombinere gode mellomrom, lang rekkevidde og en fornuftig pris.
Messen bød på mange inntrykk og fremfor alt et solid kunnskapsgrunnlag om de elektrifiserte alternativene som finnes på markedet.
For alle dere som gikk glipp av Gøteborg eCar Expo, får dere en ny sjanse når messen åpner i Stockholm fra 3.-5. februar.
For alle ivrige spekulanter er dette en gylden mulighet til å få en følelse av hva elektrifisering har å by på.
Les også: BMW i7 veitest [Dagens PS]
Les også: Veitest av Nio ET7 [Dagens PS]
Les også: Anmeldelse av Mercedes-Benz EQS 450+ [Dagens PS]
Les også: Se først på Polestar 3 [Dagens PS]
Les også: Se først på Ioniq 6 [Dagens PS]
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»