«Trenden blant investorer: Klima er den nye teknologien»

Norden, som står for bare to prosent av globalt BNP, er hjemsted for tolv prosent av verdens 100 «mest bærekraftige» selskaper, ifølge en rangering fra analysefirmaet Corporate Knights. Selskaper som ifølge konsulentfirmaet McKinsey kan skape en million arbeidsplasser her oppe i nord innen 2050.
Vi kom i hvert fall godt i gang. Noen regnet ut for noen år siden at Stockholm har født det høyeste antallet enhjørninger (tech startups verdt minst 1 milliard dollar) per innbygger, nest etter Silicon Valley i USA.

«A new Silicon Valley at the Arctic Circle», en av flere overskrifter dukket nylig opp i internasjonal næringslivspresse som retter oppmerksomheten mot de nye svenske selskapene som utmerker seg innen fossilfri transport. Batteriprodusenten Northvolt, det elektriske luftfartsselskapet Heart Aerospace og nye elektriske lastebilprodusenter som Einride og Volta Trucks er eksempler.

Elektrisitetsmangel truer europeisk ekspansjon

Selv gamle bilgiganter som Volvo og Scania satser på elektrifisering. Til Bloomberg sier Scania-sjef Christian Levin «Sverige er i ferd med å bli en Silicon Valley for bærekraftig transport» og til DN sier han «det er ikke filantropi, vi tror at lønnsomhet og bærekraft henger sammen».
Men for at elektrifisering skal lykkes, trengs det mer strøm. Det som er en stift for den nye grønne industrien, fossilfri elektrisitet, er i ferd med å bli en mangelvare i Sverige. Og vi trenger nettverk som kan levere det uten flaskehalser.

Bransjeorganisasjonen for Europas elektrisitetsindustri, Eurelectric, advarte nylig om at vi ikke kan legge til mer fornybar med mindre vi også bygger ut strømnettet. Hele Europa er sent ute.
Samtidig er president Biden i USA og vifter med knyttneven full av dollarsedler, hundrevis av milliarder egentlig, i subsidier til selskaper som investerer i den grønne omstillingen og flytter dit.

Handelskrig med grønne subsidier

EU vil ikke være mye dårligere. Forleden sa kommisjonspresident Ursula von der Leyen at reglene for statstilskudd kanskje må lempes slik at kranene til grønne subsidier kan skrus mer på også her.

Jeg vet ikke om lunsjkameraten min hadde dette i tankene da han, etter å ha spist Wallenberger del mare, kort og konsist oppsummerte sin nye investeringsfilosofi: «klima er den nye teknologien». Jeg spør om han er ideologisk når han sier det? Nei, det koker ned til noe veldig enkelt: «det er der pengene er».
Når Washington, Beijing og Brussel åpner lommeboken samtidig, trenger du kanskje ikke lenger å være venturekapitalist for å tørre å investere for å redde klimaet. Bare vær en kapitalist.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *