I et intervju for tyske medier kommenterte Olaf Bongwald, administrerende direktør i Valmet Automotive, og Pasi Rannus, Senior Vice President Manufacturing Valmet Automotive, spørsmålene om fleksibilitet og bærekraft i produksjonen, som begge er viktigere enn noen gang.
Valmet Automotive ble grunnlagt i Finland i 1968 som et joint venture mellom Saab-Scania og Valmet; første ordre: produksjon av Saab personbiler.
Fra samlebåndet
Den første modellen, en blå Saab 96, rullet av samlebåndet på Nystad-anlegget 13. november 1969; dette ble fulgt av flere andre modeller fra den svenske produsenten. Noe som kanskje forklarer den høye tettheten av Saabs i den finske byen. Deretter, mellom 1997 og 2011, produserte selskapet Boxster og Cayman for Porsche i 14 år.
Andre generasjon
Etter første generasjon Boxster, som ble produsert både i Zuffenhausen og i Finland, rullet andre generasjon av sportsbilen av samlebåndet utelukkende fra Valmet Automotive, og det samme gjorde den første Cayman på samme tid.
Selskapet produserer i dag kjøretøykonstruksjon primært for Mercedes-Benz i sin kjernevirksomhet. Etter at produksjonen av Mercedes-Benz GLC ble avsluttet som planlagt sommeren 2022, tilhører scenen for tiden A-klassen.
Solar kjøretøy
Den solcelleelektriske Lightyear 0 feiret produksjonsstart i slutten av november, forresten, den firedørs AMG GT forbereder seg for produksjon, i tillegg til at et annet solcellekjøretøy, Sino fra Sono Motors, starter sin hvis produksjon er planlagt til slutten av 2023.
Valmet Automotive utvider også, inkludert batteriproduksjon
Men bilproduksjon er bare en del av virksomheten. I 2010 overtok finnene taksystemvirksomheten til insolvente Karmann og drev denne virksomheten innenfor forretningsområdet Roof & Kinematic Systems. Og mulighetene for elektromobilitet ble tidlig oppdaget og tiltak iverksatt deretter. I 2009/10 rullet for eksempel Think City, en liten elbil designet som bybil av en norsk start-up, av produksjonslinjen i Nystad, og Fisker Karma, en limousinkupé med rekkeviddeforlenger produseres nesten samtidig.
Kinesisk batteri
Selv om Think City og Fisker Karma mislyktes, har Valmet Automotive aldri forlatt faget. Inntredenen til den kinesiske batterigiganten CATL i 2017 ga den første drivkraften til å fokusere på elektromobilitet, utstyret ble til slutt dreid i retning av elektromobilitet i 2018 og EV Systems forretningslinje ble lansert tidlig i 2019.
Nokia-mobiltelefoner ble en gang laget på samme fabrikk
På slutten av 2019 startet Valmet Automotive den første storskala produksjonen av batterisystemer i Salo, Finland, i hallene til Nokias tidligere mobiltelefonfabrikk. I 2021 ble et andre batterianlegg under paraplyen til bilfabrikken i Uusikaupunki satt i drift, og et tredje anlegg i Kirchhardt i Tyskland er i oppstartsfasen.
Internasjonalt ledende leverandør
Dette gjør Valmet Automotive til en av de ledende internasjonale leverandørene for produksjon av batterisystemer. Og: Alle tre forretningsområdene – Vehicle Contract Manufacturing, EV Systems og Roof & Kinematic Systems – er nå klare for elektrisk mobilitet.
Når det gjelder kjøretøyproduksjon i Nystad betyr det at alle drivvarianter er representert, fra konvensjonell til rent elektrisk. For et år siden ble batteriproduksjonen åpnet under taket på bilfabrikken.
Ifølge bedriftsledelsen representerer dette også et unikt salgsargument blant leverandører til bilindustrien.
Parallelt med transformasjonen av konsernet til den ledende leverandøren for elektromobilitet, er selskapet svært aktivt innen bærekraftsområdet og i begynnelsen av 2022 oppnådde konsernet C02-nøytralitet i egen produksjon.
Kilde: Valmet Automotive
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»