Analyse: Mer penger til klimateknologi ettersom fossilindustrien blir ulønnsom

Fingeren kan også rettes mot investorer for å ta mer risiko med penger. Våg å ha lengre tidshorisont på kapital før det kreves avkastning. Fremfor alt gjelder dette mer forskningsrelatert klimateknologi, hvor tiden til mulig lønnsomhet er lengre. Noen venturekapitalfirmaer spesialiserer seg på dette, men de er mer et unntak.

Planetens megamilliardærer som Bill Gates og Jeff Bezos har startet klimafond designet for nettopp det: å investere i teknologier som kan revolusjonere klimaet i industrien eller i det minste redusere deres utslipp betydelig. Men milliardene deres er ikke nok.

Ingen forbyr kumelk

Fingeren rettes mot deg som forbruker. I noen bransjer ser det ut til at markedets usynlige hånd allerede er i gang med å få ting til å skje. Kjøttfritt «kjøtt» eller meierifri «melk» er eksempler der etterspørselen har drevet produktutviklingen. Ingen forbød ribeye-burgere eller kumelk. Men i bransjer der det trengs enda mer kapital og til og med ny infrastruktur for å tørre å investere bærekraftig, snakker både bedriftsledere og venturekapitalister om viktigheten av politisk styring for at overgangen skal komme i gang.

Så fingeren rettes også mot våre demokratisk valgte. Politisk styring kan skje i massiv skala, fra å gi økonomiske insentiver til endring gjennom subsidier og skatt til direkte forbud mot klimaskadelige aktiviteter.

Flydrivstoff et øyeblikk 22

Fly er et godt eksempel. Allerede i dag er det mulig å fjerne en stor del av utslippene ved hjelp av alternativer som biodrivstoff, men det er mye dyrere. For det er ikke produsert nok. For investeringer i produksjonen har ikke startet nok. Fordi ikke nok flyselskaper kjøper det. For det er ikke nok reisende som spør. Ta 22.

American United Airlines lover null utslipp innen 2050 og investerer i ny teknologi, men sier at eksterne reguleringer og insentiver vil være nødvendig for å komme dit. Tross alt er det ingen flyselskap som ønsker å heve billettprisene på egen hånd i en overgangsperiode før bærekraftig drivstoff og nye flydesign er konkurransedyktige. Det modige selskapet som tar steget risikerer å gå konkurs.

Vedtak om elektrisk flyhjelp

En type slik hjelp utenfra er den norske beslutningen om kun å tillate elektriske fly over korte avstander i 2040. Når jeg møter gründer Anders Forslund i en hangar utenfor Gøteborg der tar ut et elektrisk fly, trekker frem det norske vedtaket som et «praktisk eksempel på hvordan man kan jobbe med klima». Da han solgte ideen sin til venturekapitalister på et lignende arrangement i Draknästet for et par år siden, var det norske kravet om elektrisk fly en stor del av hans to-minutters pitch til investorer.

Ubrukelig kapital uten talent

«Climate Tech» tiltrekker alle mer risikovillig kapital. Du kan se at det er her fremtidens utbytte er. Jo raskere fossilvirksomheten blir ulønnsom, jo ​​mer kapital vil strømme til grønne gründere. Men de må også være flere. Kapital er ubrukelig uten talent.

Fingeren rettes derfor også mot deg som har kompetanse til å finne opp, utvikle og skape virksomhet basert på grønn teknologi. Eller som Diego Saez Gil, grunnlegger av et AI-basert selskap for skogplanting, svarte da han ble spurt om hva målet hans var: «å få smartere ingeniører i Silicon Valley til å jobbe med å løse klimakrisen i stedet for å overbevise folk om å klikke på annonser».

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *