Nye investeringer vil få nordmenn til å oppdage mer Sverige

Mange hevet øyenbrynene da fem nabobyer promoterte hverandre. Godt naboskap har imidlertid vist seg å være en suksessoppskrift. Med en Placebrander of the Year hederlig omtale under beltet fortsetter nabosamarbeidet. Det er nå en felles kampanje for å tiltrekke nordmenn til å finne ut mer om Sverige.

Målet er nabolandet Norge

Kampanjen «Nyfiken på grannen», der Västerås, Norrköping, Linköping, Örebro og Karlstad promoterte hverandre, ble lansert sommeren 2020. Kampanjen ble publisert på sosiale medier og responsen gikk over all forventning.

Etter to år med markedsføring av byene overfor hverandre, er tiden inne for å ta neste steg og fokus er på nabo-Norge.

«Norge er et internasjonalt lokalmarked som vi tror vil ha stor betydning for oss som reisemål i fremtiden, blant annet på grunn av den økende interessen for bærekraftig reiser. Derfor er det bra at vi fortsetter dette modige samarbeidet. når vi nå har identifisert muligheten til å utvikle arbeidet mot det norske markedet. Sammen blir vi sterkere både gjennom selve samarbeidet men også som en grunn til å reise til Sverige Fortalt av Maria Östling, Karlstad kommune.

Destinasjoner gjør det selv

Med en kommune Facebook-kanal, digital annonsering og PR skal vekke nysgjerrighet hos naboer og øke nordmenns kjennskap til byer. Det handler om å fremheve alt fra kjente attraksjoner til de mer uoppdagede og fantastiske opplevelsene byene har å by på.

Kampanjen, kalt «Nysgjerrig på Sverige?» startet i uke 41 og strekker seg med ett år.

«Dette er et unikt samarbeidsprosjekt der vi er representert av fem vågale byer. Vi gjør det alene og sammen i våre organisasjoner har vi ulik markedskompetanse som vi nå har mulighet til å kombinere, noe som er en utrolig Vi er veldig spente på å se hvordan nordmenn ønsker kampanjen velkommen nå som vi trykker på avtrekkerendamp Sier Sofia Favaro, prosjektleder, Visit Västerås.

Samarbeid betyr mye potensial

For Norrköping og Linköping passer det spesielt godt å velge det lokale markedet.

«Linköping og Norrköping har vært litt av en blindsone for nordmenn opp gjennom årene hvis man ser på statistikken over gjestedøgn og sammenligner dem med for eksempel Örebro og Karlstad. Linköping har en ganske jevn fordeling av nordlendinger når det gjelder overnatting. forblir, så åpenbart betyr partnerskapet stort potensial Ifølge Jörgen Nilsson, leder for gjestfrihetssektoren, Visit Linköping & Co.

«I Norrköping har vi Kolmården, som spesielt gjennom årene har trukket mange finske besøkende til Norrköping. Vi vet at nordmenn liker Sverige, selv om de ikke har kommet like langt som oss i Östergötland ennå. Men nå slår vi oss sammen. med ambisjon om å endre situasjonen Sier byråd Reidar Svedahl (V), Norrköping kommune.

Kampanjen, som skal la nordmenn oppdage mer om Sverige, er et samarbeid mellom destinasjonsorganisasjonene Visit Karlstad, Visit Linköping, Norrköping kommune, Visit Västerås og Visit Örebro.

  • Tekst: Besøk Linköping & Co
  • Foto: Besøk Linköping & Co

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *