Sjøfartsåret 2022 er over, et spennende år fullt av maritime nyheter. Vi lister opp de ti mest leste historiene på nettstedet vårt det siste året.
2022 har vært et begivenhetsrikt skipsfartsår, preget av nyheter om alt fra nybyggleveranser og nye fartøybestillinger til effektene av pandemien og krigen i Ukraina på skipsfarten. Det ble også snakket om ulykker, tøffe økonomiske utfordringer og trafikkstenginger.
I løpet av året publiserte vi i Sjöfartstidningen ca 400 artikler og totalt hadde vi nesten 1,7 millioner sidevisninger på Sjofartstidningen.se. Noen av elementene involverte litt mer enn andre. For å oppsummere året har vi derfor bestemt oss for å liste opp de ti mest leste tekstene.
1. Lanser den nye nordiske fergegiganten
Rett før jul kom nyheten om at det svenske investeringsselskapet EQT Infrastructure starter et nytt fergeselskap kalt Nordic Ferry Infrastructure, NFI. Dette gjennom et holding med danske Molslinjen og norske Torghatten, som skaper et nytt nordisk konsern med over 100 fartøy. Nyhetene involverte og er den mest leste artikkelen i 2022.
2. Rosella forlater Østersjøen
I begynnelsen av desember meldte Viking Line at rederiet hadde solgt den klassiske bil- og passasjerfergen Rosella. Da hun ble levert i 1980, var det knapt noen som hadde gjettet at Rosella ville forbli i Viking Line-flåten i 42 år. Pär-Henrik Sjöströms anmeldelse av den spennende historien om fergen ble publisert til juleferielesing og ble raskt en av årets mest leste artikler.
3. Hansa Destinations kansellerer trafikk
I midten av desember kunngjorde Gotlandsbolagets datterselskap Hansa Destinations sin beslutning om å innstille all trafikk på linjen mellom Nynäshamn, Visby og Rostock i hele 2023. Bakgrunnen er vanskelighetene med å øke fraktvolumene, samt av høye drivstoffpriser.
4. Vellykket prøveløp for vingen
I november gjennomførte Berndtssons Rederi ABs nye bulkskip Vingaren sin første testreise til Kina. Fartøyet er det tredje som bygges i en serie på totalt fire fartøyer. Stålarbeidet på skipet startet våren 2021, kjølstrekking fant sted i oktober og sjøsettingen ble gjennomført i april i år.
5. Stopp ved Kielkanalen
I november ble Kielkanalen stengt etter en ulykke da last på dekket til det finskdesignede lasteskipet Meri skadet et par broer i Kiel Holtenau. Fartøyet ble lastet med en mobilkran og deler av det falt ned i kanalen.
6. Viking Glory har ankommet Stockholm
Om morgenen fredag 25. februar 2022 ankom Viking Lines nye bil- og passasjerferge, Viking Glory, Stockholm for første gang, ønsket velkommen av slepebåten Montfred som hilste skipet med sin elvespray. Samtalen var en testanrop før trafikken startet mellom Stockholm og Åbo.
7. Stena Estelle levert til Stena Line
Tirsdag 24. mai leverte Stena RoRo og det kinesiske verftet CMI Jingling den første av to E-Flexer-ferger til Stena Line for rute mellom Karlskrona og Gdynia. Sammenlignet med grunnkonstruksjonen er fergen forlenget med 36 meter og har derfor høyere kapasitet med 50 % flere lugarer, kapasitet til 30 % flere passasjerer og 15 % mer last.
8. Gøteborg blir i Europa
Det var klart i november at det ikke ble noen reise til Asia i 2023 for øst-indiamannen Götheborg. Dette skyldes pågående restriksjoner i Asia. Fartøyet blir i stedet i Europa.
9. Helge slept til Esbjerg
I september kolliderte Erik Thun ABs tørrlastfartøy Helge med det bahamsk-flaggede fartøyet Wild Cosmos utenfor vestkysten av Danmark. Fartøyet ble hardt skadet og truet med å synke, men en operasjon for å slepe fartøyet til danske Esbjerg var vellykket. Danish Maritime Rescue klarte å redde de syv besetningsmedlemmene med helikopter etter ulykken.
10. Stena og OljOla bygger nybygg
I november annonserte Stena Teknik, Stena Oil og OljOla Shipping at de hadde inngått et joint venture for å bygge et nytt 2000 dwt olje- og kjemikalietankskip for levering i 2023.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»