Jobber du i hjemmetjenesten og ser mye politisk annonsering på Facebook akkurat nå? Det er ikke en ulykke.
Valgkampen handlet i stor grad om kriminalitet og kriminalitet. Men når partier retter sin valgreklame mot spesifikke yrker, står trivsel i sentrum, viser Arbetets anmeldelse av partiers Facebook-annonsering. I hvert fall hvis du ser på den rødgrønne siden.
Tre partier – SV, Venstre og Senterpartiet – retter seg spesifikt mot sykepleiere på Facebook med annonser, noe som gjør det til det vanligste yrket blant partiannonser.
Når partier velger målgruppe for sine budskap, er det imidlertid ofte andre ting enn yrker som står i fokus. Akkurat nå handler høyresiden ofte om biler, trolig på grunn av høye drivstoffpriser.
M la ut mer på Facebook
Moderaterna er det partiet som har brukt mest på Facebook-annonsering den siste måneden, nesten 1,8 millioner SEK.
Moderaterna ønsker blant annet å nå folk som er interessert i eksklusive bilmodeller som Tesla og BMW eller rett og slett «luksusbiler», samt folk som ofte «reiser til utlandet» og er interessert i aksjemarkedet.
De eneste yrkene som modererer markedet direkte til på Facebook er gründere og administrerende direktører.
SD satser på bileiere
SD har også stort fokus på bileiere, men med en litt annen tilnærming. De henvender seg forresten til folk som liker «brukte biler», «Volvo», «monsterbiler» og «motorsport».
Partiet har ikke rettet offentlighet mot noen bestemt profesjon.
Miljøpartiet De Grønne er det partiet som retter seg mest mot de akademiske profesjonene.
Lærere og leger er i søkelyset her og også, kanskje noe overraskende, spesielt nevrokirurger.
Ikke mye i fagforeningspenger
Arbeidet gikk også gjennom LO-forbundets Facebook-annonse omtrent samtidig.
Selv om mange foreninger er aktive i valgkampen, bruker de ikke mye penger på Facebook-annonsering.
Fem foreninger har ikke sponset et eneste politisk verv den siste måneden. På toppen ligger Kommunal, som investerte i overkant av 80.000 SEK i samme periode.
Her er jobbene som partene retter seg mot med sin annonsering
Revisjonen gjelder sponsede innlegg mellom 2. august og 31. august. Partene velger en rekke målgrupper som innleggene retter seg mot, vi har valgt ut profesjonene blant disse målgruppene. Summen gjelder alle oppføringer og ikke bare disse yrkene.
Sosialdemokratene (totalt: 1 293 662 SEK)
- Sykepleier/personlig assistent
- Barnepike
Venstrepartiet (totalt: 36 892 SEK)
- Sykepleier/personlig assistent
- Sosiolog/sosialsekretær/førskolelærer/lærer
- Eiendomsmegler
- Sykepleier
Miljøpartiet De Grønne (totalt: 766 272 SEK)
- Lærer
- Doktor
- Nevrolog
- Nevrokirurg
Senterpartiet (totalt: 1 401 866 kr)
- Sykepleier/personlig assistent
- Sykepleier
Modererer (totalt: 1 784 601 SEK)
De liberale (totalt: 798 680 SEK)
Kristdemokraterna (totalt: 338 523 SEK)
Ingen yrke blant målgruppene
Sverigedemokrater (totalt: 964 447 SEK)
Ingen yrke blant målgruppene
Så mye bruker LO-forbund på Facebook-annonsering
Revisjonen gjelder sponsede innlegg mellom 2. august og 31. august.
LO: 194 396 kr
- Kommunalt: 80 254 SEK (inkludert 2 000 SEK annonsering for president Malin Ragnegårds Facebook-side)
- Seko: 44 128 (hvorav 1 999 SEK annonsering for Facebook-siden til presidenten Gabriella Lavecchia)
- Handel: 14 020 SEK
- Eierandel: 9.371 kr
- SE Metal: 9 527 kr
- Bygg: 3130 kr
- Elektrikerforeningen: 3.004 kr
- Fagforeningen for hoteller og restauranter: 2 085 SEK
- Transport 397 kr
- GS, Union: 0 SEK
- Næringsmiddelarbeiderforbundet: 0 kr
- Musikerforeningen: 0 kr
- Malere: 0 kr
- Papirindustriarbeiderforbund: 0 SEK
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»