Blokkert reservasjonssystem, kaotiske rutetider og bemanningsmangel: turbulent år for SJ – Arbetet


Kaos-program (november 2021)

SJ introduserte et nytt planleggingssystem som ikke fungerte. Toglederne var feilplanlagt da sjåførene og personalet fikk urimelig lange vakter. Hotellreservasjoner falt gjennom, noe som førte til at personalet brukte mye tid på å organisere de nødvendige overnattingene. Desember-planen ble også utsatt, tvisten påvirket ansattes personvern og trivsel så sterkt at mange valgte å si opp.


Avvist overtid (desember 2021)

En gruppe innen SJ Götalandståg, som kaller seg Life Puzzle Committee, hun oppfordret kollegene til å si nei til frivillig overtid i løpet av desember måned – som en protest mot rutekaoset. Etter et stort møte støttet 300 ansatte protesten. Gruppen var nøye med å påpeke at den ikke hadde noe med fagforeninger å gjøre fordi arbeidsgiver da kunne klassifisere hele saken som ulovlig arbeidskamp.


SJ meldes til Arbeidsmiljøetaten (10. desember 2021)

Omtrent en uke ut i desember hadde Camilla Pettersson, hovedsikkerhetssjef i Seko, fått nok av rutekaoset. Ansatte klarte fortsatt ikke å få sammen privatlivet, mange kunne ikke engang presentere et opplegg på barnas førskole på grunn av kort varsel. For å få oppmerksomhet fra ledere varslet Sekos verneombud Arbeidsmiljøetaten.

– Ledere må innse at det er et dårlig arbeidsmiljø og at det ikke bare er det faktum at et system er nytt og trenger en innkjøringsperiode, sa Camilla Pettersson som er lokfører i Gävle og Sekos nestleder verneombud ved SJ i Sekotidningen.


Avganger kansellert (20. desember 2021)

Fire dager før julaften, i forkant av en av de travleste reisetidene i året, opplyser til SJ at det vil innstille 30 seilinger per dag ut året. Bare i juleuken ble 100 avganger kansellert. Årsaken ble sagt å være at mange av de ansatte var sykemeldt eller hjemme og pleiet et sykt barn.


Det svenske arbeidstilsynet gjennomfører tilsyn (januar 2022)

Etter melding til det svenske Arbetsmiljöverket foretar tilsynet en innledende kontroll. Dette resulterer i å be SJ om å orientere ansatte om hvordan de skal administrere tid og rapportere tid i det nye planleggingssystemet, samt undersøke risiko ved innføring av planleggingssystemet. Overbeskytter Camilla Pettersson hadde imidlertid håpet på en bot.


SJ forlater Öresund-toget (april 2022)

Etter bare to år sa SJ opp kontrakten med Öresundståg fordi de ikke kom til enighet med Skånetrafiken om vedlikehold. 500 Öresundståg-ansatte er berørt og er igjen tvunget til å bytte arbeidsgiver med alt det innebærer. Fra desember 2022 vil Transdev midlertidig overta trafikken i påvente av nytt anbud, skriver

– Jernbanen har blitt som et teater. Vi er tvunget til å bytte arbeidsgiver etter bare to år, og så må vi kanskje bytte igjen når den nye kontrakten er ferdig, sa Daniel Abalo, togkonduktør og president i Seko Öresundståg klubb i Sekotidningen.


Stor mangel på ansatte foran sommeren (juni 2022)

Foran den første sommeren uten restriksjoner på grunn av pandemien er interessen for å reise med tog enda høyere enn i rekordåret 2019. Samtidig har SJ mangel på både lokførere og togassistenter. Fagforeningsaktivister i SJ beskriver situasjonen som «utrolig stressende» for de som planlegger trafikken. Ikke sjelden er det mangel på personell til tog som skal gå dagen etter, lokførere og togbetjenter må tilkalles på kort varsel.


Handlingspakke etter kollektive oppsigelser (oktober 2021)

Siden rutekaoset startet har nærmere 100 lokførere trukket seg i protest. Mange togavganger ble også kansellert i løpet av året på grunn av mangel på personale og rutesystem. I oktober inngår alle forbund en avtale med SJ.


Beskyttelsesoffiser advarer om fortsatt kaos (25. oktober 2022)

Når verneombudet Mimmi Lundkvist blir intervjuet, vitner hun om at hun fortsatte kortsiktige planleggingsproblemer som gjør det vanskelig for ansatte å planlegge privatlivet. Men han har gode forhåpninger til enigheten om tiltakspakken, som han ønsker å komme i gang så fort som mulig. For personalet er under stort press, selv fra den reisendes side.

Dessuten er det svenske Trafikverket forsinket med juleplanleggingen, noe som gjør det vanskelig for SJ å planlegge fremover for sine ansatte.


SJ-nettstedet krasjer (9. november 2022)

Jule- og nyttårsbilletter slippes natt til 9. november. SJs nettside krasjer.

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *