På julaften er tiden inne for Nine Day 2022-arrangementet i Hefei, Kina. Der presenterte Sverigeaktuella Nio flere nye produkter, inkludert, akkurat som forventet, to nye modeller og produsentens tredje generasjon batteribyttestasjoner. Hver stasjon må nå kunne utføre opptil 408 batteribytter per dag, opp fra et tidligere maksimum på 312.
Men selv om Nio har klart å etablere seg og presser på for batteribytte, har vi også fått nyheter angående lading. Nio har også sine egne hurtigladere, og en ny generasjon som kan levere opptil 500 kW kraft ble vist frem på Nio Day 2022.
Makseffekten til hurtigladere i Sverige er for tiden 350 kW. Nåværende Nio-modeller kan lade med opptil 130 kW.
Oppgradert elektrisk komfyr
De to modellene som ble presentert var ikke helt nye modeller, men med mange nye funksjoner.
Den ene var en oppdatert versjon av den elektriske SUV-en ES8, en modell som skal selges hos våre naboer i Norge fra 2021. I Sverige er ikke lanseringen av Nio planlagt her, men kanskje får vi se den på veiene våre i den oppdaterte versjon.
Den nye ES8 bruker samme teknologi som Nios første modell i Sverige, ET7 sedan. Det betyr firehjulsdrift og 653 hestekrefter. Luftfjæring er standard, og Intelligent Chassis Controller-systemet skal forbedre kjøreopplevelsen i forhold til forrige versjon av ES8.
Rekkevidden til forrige versjon er i Norge opptil 50 mil ifølge WLTP. Omfanget av den nye versjonen er ikke nevnt.
Den 5,1 meter store elektriske SUV-en er en utfordrer til Volvos nyeste elbil EX90. Sistnevnte har en fordel med tanke på antall seter, for med oppgraderingen til ES8 forsvinner muligheten for å få den som syv seter. For nybegynnere er det imidlertid seks seter som gjelder i form av fire lenestoler og en fleksibel benk på tredje rad.
På taket sitter en Lidar-radar og med 33 andre kameraer og sensorer i karosseriet er bilen delvis selvkjørende. Det nye er at frontlyktene har automatisk dimming for møtende trafikk og kan også projisere meldinger, symboler og animasjoner på asfalten.
Det er en teknologi som Audi også jobber med, forresten. Det er imidlertid fortsatt uklare regler i Europa om hvordan teknologien kan brukes.
Rask coupe-modell
De nye frontlyktene finner du også på EC7 presentert på julaften. Kupémodellen er basert på den mindre elektriske SUV-en EL7, som forventes å komme til Sverige tidlig neste år.
EC7 måler 4,97 meter lang og under karosseriet med den skrånende taklinjen ligger samme drivlinje som EL7 og nå den oppdaterte ES8. Det betyr firehjulsdrift fra en elektrisk motor bak med en effekt på 300 kW og en annen foran med 180 kW. Total effekt er 480 kW eller 653 hestekrefter.
Ifølge Nio skal luftmotstanden være best i klassen og cd-verdien er 0,23. En aktiv hekkspoiler skal bidra til å optimalisere elmotorkjøring bak, og ifølge den kinesiske kjøresyklusen har EC7 en rekkevidde på opptil 95 mil.
Gjennomsiktigheten til det store panoramaglasstaket kan justeres i fem ulike trinn. Husk Sunshine Control-funksjonen. EC7 klarer også 0-100 km/t på 3,7 sekunder, noe som gjør den til den raskeste av Nios modeller. ET7 sedan fullfører den samme spurten på 3,8 sekunder.
Det er foreløpig ikke offentliggjort om de nye modellene kommer til Sverige og hva prisen blir. I Kina kan de bestilles nå via Nios app, og leveringene forventes å starte til våren.
Prisen for den nye ES8 starter på rundt 630 000 SEK, uten batteribytte, deretter leaset for en månedlig avgift. Den mindre EC7 starter i Kina på rundt 580 000 SEK uten batteri.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»