Listen over tidligere statsråder, statsråder, statssekretærer og parlamentarikere som har gått fra politikk til PR er lang.
Politikere fra begge sider av blokken tiltrekker hverandre – blant partilederne som gikk til PR-byrået er blant andre Göran Persson (S), Göran Hägglund (KD), Maria Wetterstrand (MP) og Lars Leijonborg (V).
Og perioden etter valget er ofte høysesong da mange slutter i politikken.
– Ja, men det er klart at vi og alle aktive etater ser etter hvilke styrker som skal stå fri i forbindelse med regjeringsdannelsen, sier Charlie Stjernberg til Politikbyrån.
Uklare regler
Valgbarhetsregler for statsråder og statssekretærer har vært gjeldende i noen år. Målet er at politikere ikke kan bli lobbyister over natten.
Men ifølge Charlie Stjernberg sitter reglene løse.
– Det er formulert veldig bredt, noe som betyr at det fortsatt er mye usikkerhet rundt hva en statssekretær eller en statsråd faktisk kan gjøre etter sin politiske karriere.
For eksempel tar Charlie Stjernberg den tidligere politikeren S Ibrahim Baylan, som ikke fikk lov til å ta imot utenlandsposter.
– Det gjør at det er mye usikkerhet blant myndighetene. «Hva kan jeg gjøre og ikke gjøre?», sier han og fortsetter:
– Et område hvor det er flere spørsmålstegn er influensabransjen. Kan du gå fra regjering til et PR-firma? Og etter det jeg forstår er det ikke klart.
«Det kan føre til katastrofe»
Samtidig er det ikke først og fremst eks-ministre PR-byråene er ute etter.
– Generelt vil jeg si at statssekretærer er de hotteste på markedet. Det er noen risikoer med statsråder, sier Charlie Stjernberg og fortsetter:
– Ikke alle statsråder er veldig populære, og som PR-byrå kan det å bringe en upopulær statsråd til et møte med en klient bety katastrofe eller rett og slett ikke få jobben. Statssekretærene er ikke så utsatt.
«Penger er alltid interessant»
Du har scoop på en perfekt utenriksminister for å rekruttere til Prime. Hvordan har du det?
– Penger er alltid interessant. Vi vet nøyaktig hvor mye statssekretærer tjener, og det betyr at du lett kan vinne det hvis du vurderer det som en stor faktor.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»