Er det noen som kan elbiler, er det de norske biljournalistene som lenge har kunnet vurdere elbiler i verdens største elbilmarked. Nettstedet Motor.no har listet opp de 24 beste elbilene akkurat nå i en omfattende artikkel.
Listen er basert på Motors omfattende modelltesting. Alle modellene på toppen av listen er også tilgjengelige i Sverige.
1. BMW iX xDrive50, 86 poeng
Det kan virke kontroversielt å sette en av de dyreste elbilene øverst på listen, men det er akkurat det som har blitt gjort. Motor liker det tvilsomme designet, men stort sett er det komforten og kjøreegenskapene som gir elbilen høyest poengsum blant elbilene på lista.
2. Hyundai IONIQ 5, 85 poeng
Et forfriskende utseende og rask, rask lading betyr at Hyundai IONIQ 5 scorer mange poeng. Her går likningen av lading, pris og rekkevidde rett og slett hånd i hånd for en elbil i dette segmentet. Dette er nok til andreplassen.
3.Kia EV6
Med samme poengsum som gruppebroren IONIQ 5, topper også Kia EV6 listen. Det er et tydelig slektskap i motor-, batteri- og programvareteknologien og dette er ikke en ulempe. Imidlertid scorer EV6 med bedre komfort og mer responsiv styring enn gruppesøsken.
4. Skoda Enyaq, 83 poeng
Enyaq har raskt blitt en populær elbil i Norge. Likhetene mellom søstrene til Volkswagen-konsernet ID.4 og Audi Q4 e-tron er mange. Men Skoda utmerker seg ved en klarere og bedre designopplevelse. Her er alle nødvendige knapper og kontroller for hånden i et passe minimalistisk interiør. Skoda har lykkes med en komfortabel og praktisk elbil.
5. Tesla Model 3, 83 poeng
Tesla Model 3 ble en av de første bestselgerne da den ble lansert våren 2019. I et marked der sedanmodeller ellers ikke selger, klarte Tesla å overbevise med riktig kombinasjon av pris, ladenettverk, rekkevidde og firehjulstrekk kjøre. . Det er mange modeller som yter bedre enn Tesla Model 3 på individuelle tellinger, men totalt sett er Model 3 det bedre valget. Dette er nok til en femteplass på lista.
Stilling fra 6 til 24
Etter de fem første følger disse mønstrene:
- 6. Tesla Model Y, 83 poeng: «En Tesla vi vil ha, ikke bare drømme om.»
- 7. Polestar 2, 83 poeng: «Jeg blir bare bedre og bedre.»
- 8. Volkswagen ID.4, 82 poeng: «Dette er den beste IDen.»
- 9. Cupra Nato, 82 poeng: «Det er like bra som ID.3 burde vært i fjor sommer.»
- 10. Ford Mustang Mach-E, 82 poeng: «Endelig fikk Ford det meste riktig.»
- 11. BMW i4 M50, 81 poeng: «BMW gjør elbiler bedre enn fossilbiler.»
- 12. Audi Q4 e-tron, 81 poeng: «Dyre alternativer koster Audi toppkarakter.»
- 13. Audi e-tron, 81 poeng: «Klasseledende ladeteknologi har gitt Audi et forsprang.»
- 14. Renault Megane E-Tech, 81 poeng: «Så elegant at vi nesten glemmer feilene.»
- 15. Fyll på Volvo XC40, 80 poeng: «Volvos småbil har aldri vært bedre enn nå.»
- 16. Mercedes EQC, 80 poeng: «Klassisk Mercedes med attraktiv pris for elbil.»
- 17. BYD Tang, 80 poeng: «Bare ett kjent navn mangler.»
- 18. Citroen e-C4, 80 poeng: «God komfort og lite støy.»
- 19. Ni ES8, 80 poeng: «Bare noen nybegynnere mangler på stillingen.»
- 20. BMW iX3, 79 poeng: «God BMW-komfort og energieffektivitet.»
- 21. Peugeot e-2008, 79 poeng: «Kan bli en favoritt, godt interiør med god sittestilling.»
- 22. Tesla Model X, 79 poeng: «En høy pris er ikke et hinder.»
- 23. Mazda MX-30, 79 poeng: «Millioner av bekvemmeligheter under 300 000 kr.»
- 24. Mercedes BENS EQB, 78 poeng: «Hvis rekkevidde og tilhengerfeste ikke er viktig.»
På Motor.no kan du se hele listen med mer detaljerte begrunnelser sammen med mer omfattende testing. Du finner den listen her (på norsk).
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»