DB Schenker planlegger å lansere en autonom, utslippsfri feeder (mindre fartøy som distribuerer last over kortere avstander mellom havner) for Ekornes ASA i Norge. Det 50 meter lange, helelektriske skipet har en unik design som gjør det til det første i sitt slag i verden.
Prosjektet ledes av DB Schenker, møbelgiganten Av ekornskipsbyggere marinens dynamikk, KONGENS FJELL og Mesterlig. Materen bruker Naval Dynamics sitt NDS AutoBarge 250-konsept utviklet i samarbeid med KONGSBERG og Masterly.
Selvkjørende og helelektrisk
Den nye strømforsyningen er helt autonom, med andre ord selvkjørende og helelektrisk, noe som gjør den til den mest bærekraftige og kostnadseffektive løsningen. Fartøyet skal operere i Ekornes Havn, Ikornnes og Ålesund Havn, som betjener de største utskipingshavnene i Europa. Seilasen på 43 km (23 nautisk mil) vil bli fullført på tre timer, med en hastighet på 7,7 knop og en lastevekt på 300 tonn dødvekt (DWT).
Materen er ubemannet, men overvåket og kontrollert av navigatører og marineingeniører ved Masterly’s Remote Operation Center (ROC). Dette er en unik og spennende løsning som vil revolusjonere shipping ytterligere.
Knut Eriksmoen, administrerende direktør i DB Schenker i Norge:
«Vi er veldig glade for å ytterligere styrke vårt forhold til vår kunde Ekornes. Dette helt unike prosjektet er nok en milepæl i reisen mot grønnere forsyningskjeder og passer perfekt inn i vår overordnede bærekraftsstrategi for shipping.»
Roger Lunde, administrerende direktør i Ekornes AS:
«Vi jobber hele tiden for å nå målet vårt om å bli verdens ledende produsent av bærekraftige premiummøbler. Dette prosjektet betyr at vi skal nå våre bærekraftsmål takket være bruk av den mest innovative teknologien på markedet. Bruken av de autonome og fullstendig elektrisk for direkte henting på kaien vår i Ikornnes betyr betraktelig reduksjon av vårt totale karbonavtrykk. Vi vil også få bedre kontroll og mer fleksibilitet i logistikken vår.»
Mange fordeler
Fordelene med løsningen er mange: null utslipp, raskere og mer effektiv transport og redusert trafikk på veiene. Avventer deretter presentasjon av fartøyet i Norge og før det settes i omløp kreves det godkjenning fra Sjøfartstilsynet. Samt eventuelle innspill fra den norske regjeringen.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»